سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بایوساید چیست؟ دو نوع مهم زیست کش را بشناسید

نظر


در صنایع حساس مانند تصفیه آب، نفت و گاز از موادی مانند ایزوتیازولین، گلوتارآلدئید و کلر برای از بین بردن میکروارگانیسم ها (قارچ ها، مخمرها، کپک ها) و باکتری های مضر استفاده می شود. به این مواد بیوسید می گویند در این مقاله قصد داریم با مطالعه دقیق این مواد آشنا شویم که بیوساید چیست و با کاربردهای آن آشنا شویم. علاوه بر این، انواع مختلف باکتری ها از روش های مختلفی برای مبارزه با باکتری ها استفاده می کنند که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد. با آبان شیمی پالایش همراه باشید.


بیوسیدها بر اساس عملکردشان به دو گروه اکسید کننده و غیر اکسید کننده تقسیم می شوند:

بیوساید اکسیژن

این نوع بیوسیدها معمولاً بر پایه هیپوکلریت سدیم، هیپوکلریت کلسیم و کلر هستند. این گروه باکتری ها را به صورت الکتروشیمیایی و اکسیداتیو از بین می برد. در زیر نمونه هایی از بیوسیدهای اکسید کننده را بیان می کنیم.

پراکسید هیدروژن: یک بیوسید سازگار با محیط زیست.

پراکسید هیدروژن یک ضدعفونی کننده قوی است که انواع ویروس ها، باکتری ها و مخمرها را از بین می برد.

این ماده فقط به آب و هیدروژن تجزیه می شود. بنابراین برای محیط زیست بی خطر است و برای ضدعفونی تجهیزات پزشکی و سطوح مختلف استفاده می شود.

البته پراکسید هیدروژن ماده ای ناپایدار است و به راحتی نمی توان آن را ذخیره کرد. اما ترکیب آن با مواد دیگری مانند مونوفنیل گلیکول، اسید استوفسفونیک و اسید لاکتیک علاوه بر پایداری، باعث کاهش PH آن نیز شده و این بیوساید را برای ضدعفونی مکان های با رطوبت بالا ایده آل می کند.

ازن: بیوسید گازی

این بیوسید را می توان هم به عنوان گاز و هم به عنوان محلول استفاده کرد. ماندگاری طولانی تری نسبت به پراکسید هیدروژن دارد و تولید آن راحت تر است. اما باید از غلظت مناسب استفاده کرد، زیرا ازن یک ماده سمی است. این ماده برای فیلتر کردن آب و تمیز کردن اتاق های بیمارستان استفاده می شود.

عوامل کلر زنی

عوامل آزاد کننده کلر (CRA) شامل هیپوکلریت سدیم، هیپوکلروس اسید و دی کلرو ایزوسیانورات سدیم است.

هیپوکلریت سدیم (NaOCl) در بسیاری از ضدعفونی کننده های خانگی (برس ها و اسپری ها) استفاده می شود. اسید هیپوکلروس (HOCl) ارزان اما سمی است. از این مواد شیمیایی در دهان شویه ها و ضد عفونی کننده ها استفاده می شود.

مقدار کلر، سطح pH و وجود مواد آلی بر اثربخشی عامل آزاد کننده کلر تأثیر می گذارد.

محصولات ارگانیک بدون آنتی اکسیدان

در موارد نادری با صلاحدید کارشناسان از این بایوساید در صنعت استفاده می شود. نوع وسایل مورد استفاده و اندازه آن مهم است و استفاده نادرست باعث گسترش میکروب ها می شود.

داروی آمونیاک

این نوع بیوساید در صنایع مختلف برای جلوگیری از گسترش عفونت و ضد عفونی استفاده می شود و می تواند میکروارگانیسم های چربی دوست را از بین ببرد. برای مثال از موادی مانند بنزیل دی متیل دودسیل آمونیوم کلرید (BAC 12) و بنزیل دی متیل تترا اسید آمونیوم کلرید (BAC 14) و بنزیل دی متیل هگزادسیل آمونیوم کلرید (BAC 16) برای ضدعفونی مخازن حمل شیر استفاده می شود.

این نوع زیست کش ها سمی یا سرطان زا نیستند و رادیکال های آزاد تولید نمی کنند. بنابراین، آنها به طور گسترده ای در محصولات تمیز کننده خانگی و لوازم آرایشی استفاده می شوند.

Biosida isotiazolinon

این ماده به عنوان نگهدارنده در سیستم های خنک کننده، صنایع کاغذ و پتروشیمی و در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. در محیط اسیدی فعالتر است و در آب محلول است.
 برای اطلاع از قیمت بایوساید کلیک کنید.

بیوسید گلوتارآلدئید

گلوتارآلدئید از رشد باکتری ها و قارچ ها جلوگیری می کند. به خوبی در آب حل می شود و حباب و کف ایجاد نمی کند. این بیوساید در استخرهای شنا و تصفیه آب صنعتی و همچنین در سیستم های خنک کننده استفاده می شود.

مکانیسم اثر بیوسیدها

بیوسیدها چگونه میکروب ها را از بین می برند؟ همه انواع بیوسیدها مکانیسم خاصی برای از بین بردن میکروارگانیسم ها دارند.

پراکسید هیدروژن و باکتری های اکسید کننده

این بیوسید با آزاد کردن رادیکال های هیدروکسیل به سلول ها آسیب می رساند. همچنین به دلیل وزن مولکولی کم نسبت به میکروارگانیسم ها، می تواند به غشای سلولی نفوذ کرده و آنزیم ها، لیپیدها و نوکلئوزیدهای داخل سلولی را اکسید کند.

ازن موجودات زنده را می کشد

ازن نیز مانند پراکسید هیدروژن یک عامل اکسید کننده قوی است و طیف وسیعی از ویروس ها، قارچ ها و تک یاخته ها را از بین می برد. این ماده با اکسید کردن فسفولیپیدهای غشایی، سلول های باکتریایی و لیپوپروتئین ها را تجزیه می کند.