سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویژگی های چاپگرهای جوهر افشان

نظر


امروزه پرینترها نقش مهمی در زندگی شخصی و حرفه ای ما دارند و کاربران زیادی از آن استفاده می کنند و به دو نوع لیزری و جوهرافشان تقسیم می شوند که در این مقاله می توانید با ویژگی های پرینترهای جوهرافشان آشنا شوید. .

چاپگرهای جوهرافشان در اواسط دهه 1980 ظاهر شدند و به سرعت در بین مردم محبوب شدند و قیمت مقرون به صرفه چاپگرهای جوهرافشان نسبت به کیفیت و کارایی آنها یکی از دلایل اصلی رشد سریع آنهاست.

چاپگر جوهر افشان آوافرهنگ چاپگری است که قطرات (ذرات) بسیار ریز جوهر را روی کاغذ پخش می کند تا تصاویر ایجاد کند که در واقع یک فرآیند پاشش است.

ویژگی های قابل توجه چاپگر جوهرافشان:

دقت عالی

ذرات کوچک (ذرات) اندازه و قطر نقاط از 50 تا 60 میکرون (کمتر از موی انسان، 70 میکرون) هستند.

رنگ های نقطه ای مختلف و ترکیب آنها برای تشکیل تصاویر با کیفیت بالا

دستگاه های چاپ جوهر افشان:

1- نبات

2- کارتوش

3- استپ موتور

4- کمربند

5- میله تثبیت کننده

6- تغذیه کننده کاغذ

7- پورت های رابط

8- ارتعاش حرارتی

9- عملیات چاپ

حباب حرارتی:

Canon و Hewlett-Packard فناوری حباب حرارتی را برای چاپگرهای جوهرافشان ارائه کرده اند. پرینترهای جوهر افشان حرارتی دارای ترانزیستورهای خاصی هستند که گرما تولید می کنند تا گرما جوهر را تبخیر کرده و حباب های مورد نظر را ایجاد کند. با بزرگ شدن حباب، مقداری جوهر از نازل خارج می شود و روی کاغذ می افتد. هنگامی که حباب ها آزاد شدند، خلاء از نشت بیشتر جوهر جلوگیری می کند. این نوع چاپگر دارای 300 تا 600 نازل ریز است که همه به طور همزمان قطرات را روی سطح کاغذ می ریزند. تصویر زیر یک نازل چاپگر با فناوری حباب حرارتی را نشان می دهد:

جریان الکتریکی ناشی از فشار:

شرکت "اپسون" فناوری حق چاپ جریان الکتریکی را ارائه کرد. در این تکنیک از کریستال های چاپ استفاده می شود که برای هر نازل (پشت مخزن جوهر) یک کریستال استفاده می شود. در همان زمان، کریستال یک بار الکتریکی ضعیف دریافت می کند که باعث ایجاد لرزش در مخزن جوهر می شود و باعث می شود مقدار کمی جوهر از نازل خارج شود. هنگامی که لرزش به پایان می رسد، جوهر عبوری از نازل نیز متوقف می شود.

عملیات چاپ:

عملیات مختلفی پس از فعال سازی گزینه چاپ در نرم افزار مربوطه انجام خواهد شد مانند:

1- اطلاعات لازم را از طریق نرم افزار برای درایور چاپگر ارسال کنید

2- توضیح اطلاعات دریافتی از راننده به نحوی که برای نگارنده روشن باشد. در این زمان، درایور بررسی می کند که آیا چاپگر برای چاپ آماده است یا خیر!

3- اطلاعات مورد نیاز توسط درایور از طریق پورت مربوطه در اختیار چاپگر قرار می گیرد.

4- چاپگر جوهر افشان اطلاعات ارسال شده توسط کامپیوتر را دریافت کرده و بخشی از آن را در یک انبار موقت ذخیره می کند. حجم این حافظه می تواند از 512 کیلوبایت تا 16 مگابایت باشد. مقدار این بافر به نوع چاپگر بستگی دارد. تا زمانی که اندازه بافر بزرگ باشد، امکان چاپ چندین سند وجود دارد.

5- اگر چاپگر جوهر افشان برای مدتی بیکار باشد، تمیز کردن هد به صورت خودکار انجام می شود. پس از اتمام تمیز کردن، به نام چرخه تمیز کردن، چاپگر آماده چاپ درخواست های جدید است.

6- مدار کنترل استپر موتور را برای تغذیه کاغذ فعال می کند. در این حالت غلتک حرکت می کند و کاغذ از قیف مربوطه برداشته می شود. (سینی یا ورودی) به چاپگر.

7- پس از تغذیه کاغذ و قرار دادن آن در موقعیت مناسب، استپر موتور با استفاده از تسمه، واحد اصلی را در سراسر صفحه به حرکت در می آورد. حرکت تدریجی موتور پله ای جوهر را از طریق نازل در طول کاغذ تزریق می کند.

8- در هر ایستگاه تزریق، قطرات زیادی روی کاغذ ریخته می شود.

9- در پایان هر فاز چاپگر جوهرافشان، کاغذ به مقدار بسیار کم (کسری از اینچ) به سمت جلو کشیده می شود.

10- این عمل تا چاپ کامل صفحه تکرار می شود. همچنین چاپگرهای جوهرافشان زمان چاپ صفحات متفاوتی دارند و چاپگرها از واحدی به نام PPM (صفحه در دقیقه) برای نشان دادن تعداد صفحات قابل چاپ استفاده می کنند. لازم است بدانید که این مقدار متغیر است و به عوامل مختلفی مانند نوع چاپ، بدنه سفید، رنگ و غیره بستگی دارد.

11- پس از اتمام کار پرینت، هد چاپ جوهر افشان برای جلوگیری از جابجایی تصادفی و آسیب های احتمالی "توقف" می شود.

چاپگرهای جوهرافشان به دو دسته پرینترهای تماسی و چاپگرهای غیر تماسی تقسیم می شوند. چاپگرهای تماسی دارای دو نوع فناوری در فرآیند و خروجی خود هستند که در ادامه به آنها پرداخته شده است.

ماتریس نقطه: چاپگرهای جوهرافشان ماتریس نقطه ای از مجموعه محدودی از پین ها برای لمس نواری که جوهر را نگه می دارد استفاده می کنند. در این حالت پس از زدن پین روی نوار، یک اثر در محل تماس نوار و کاغذ ثبت می شود.

کاراکتر: چاپگرهای جوهر افشان کاراکتری دارای یک "توپ" یا مجموعه ای از میله ها هستند که شامل کاراکترهای برجسته (حروف و اعداد) و تصویری از یک ماشین تحریر کامپیوتری است. کاراکتر یک روبان جوهر می زند و کاراکتر مورد نظر را روی کاغذ ثبت می کند. این نوع چاپگر سرعت و دقت چاپ متن را دارد و محدودیت های زیادی برای کاربردهای گرافیکی دارد.

پرینترهای بدون تماس

در این نوع چاپگر هنگام ایجاد خروجی هیچ تماسی با کاغذ وجود ندارد و پرینتر جوهرافشان نیز از این گروه هستند. انواع مختلفی از این نوع چاپگر وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

چاپگر جوهر افشان: این نوع چاپگر از کیتی به نام «افشانک» برای توزیع جوهر روی کاغذ استفاده می کند.

چاپگرهای لیزری: این نوع پرینترها از جوهر (تونر)، الکتریسیته ساکن و گرما برای ایجاد خروجی مورد نظر روی کاغذ استفاده می کنند.