سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دیدنی های دامغان

نظر

شهرستان دامغان یکی از شهرهای استان سمنان است که در مسیر جاده اصلی به سمت مشهد قرار دارد، به طوری که گردشگران زیادی از آن عبور می کنند بدون اینکه بدانند چه تاریخچه جالبی پشت این شهر است و چه جاذبه های گردشگری دارد. برای شناخت جاذبه ها و مکان های گردشگری دامغان تا پایان این مقاله با گردشی تاپ همراه باشید.


معرفی جاذبه های گردشگری دامغان و جاذبه های گردشگری

دامگان شهری با جاذبه های گردشگری دیدنی است که تعداد کمی از گردشگران هنگام عبور از آن با آن آشنا می شوند. اگر بدانید که زیبایی های تاریخی و مناظر دامغان چقدر شگفت انگیز است، قطعا بازدید از این شهر را در اولویت مقاصد سفر خود قرار خواهید داد.

چشمه علی یادگار ساراچ

از جمله آثار تاریخی که در سفر به دامگان حتما باید از آن دیدن کنید، بنای تاریخی چشمه علی است. اهمیت این رویداد تاریخی نیز افزایش یافته است زیرا این جاذبه طبیعی در 30 کیلومتری شهر قرار دارد و دو اثر تاریخی مهم دیگر به نام‌های آقا محمد خانی و فتحعلی شاه نیز در نزدیکی چشمه قرار دارند. این دو بنا زمانی تفرجگاه پادشاهان مرید، صفوی و قاجار بوده و بسیار زیبا هستند.

مسجد تاریخی یا مسجد گروهی چهل دامغان

در سفر به دامغان حتما از قدیمی ترین مسجد ایران دیدن کنید. مسجد تاریخی 1300 ساله دامگان یا مسجد چهل ستون در محل آتشکده ای ساخته شده که قدمت آن به دوران ساسانیان می رسد.

مسجد جامع دامغان

مسجد جامع دامغان یکی از زیباترین مکان های دامغان است که قدمت زیادی دارد و در طول سالیان متمادی چندین بار بازسازی شده است.

آرامگاه پیر علمدار دامغان

همانطور که گفته شد دامغان شهری تاریخی است که سال هاست آثاری در آن به جا مانده است. آرامگاه پیر علمدار یکی دیگر از جاذبه های گردشگری دامغنده است که به خط کوفی نوشته شده و از آجرهای خشتی ساخته شده است. قدمت این بنا مربوط به قرن پنجم هجری است.

گنبد ناقوس دامغان

در میان آثار و بناهای تاریخی دامگان، یکی از بناهای تاریخی به نام گنبد زنگوله در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این بنا از خشت ساخته شده و گنبدی شکل است و مورد توجه علاقه مندان به تاریخ و معماری است.

برج چهل دختر

اگر به دیدن برج چهل دوشیزه دامگان بروید، البته اگر این بنا را از نزدیک دیده باشید، شما را به یاد برج توگرل ری می اندازد! کارشناسان معتقدند ساخت این بنا به دوران قبل از اسلام بازمی گردد. به عبارت دیگر این بنا در حدود قرن پنجم ساخته شده است.

تفرجگاه تاریخی کوهستان دامغان

در جنوب شهرستان دامغان منطقه ای تاریخی به نام منطقه تاریخی تپ حصار وجود دارد و آثار فراوانی که در آن به دست آمده مربوط به قرن چهارم قبل از میلاد است که بسیار ارزشمند است. از این رو در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازار تاریخی دامغان

تقریباً تمامی گردشگران و گردشگران در طول سفر خود از این بازار دیدن می کنند. بازار شهر دامگان هنوز هم بسیار شگفت انگیز است و به خاطر آثار دوران قاجاریه و معماری زیبایش در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته است.

کاخ هاردکو دامگان

قدمت این قلعه که به دژ گنبدان معروف است به دوران اسماعیلیان می رسد. برای دیدن این کاخ باید 15 کیلومتر از دامگان طی کرد. به دلیل فاصله کم این فضا با شهر شلوغ مسافران زیادی به این کاخ می آیند.

قلعه مهرنگره دامگون

در مسیر چسمه علی قلعه ای وجود دارد که به نظر می رسد از دوره اسماعیلیان به جا مانده است. این قلعه در منطقه ای کوهستانی در شمال دامگان واقع شده و به قلعه مرنگار معروف است.

خانه تاریخی در دامغان

خانه تاریخی لطفی و خانه تاریخی صدیقه که دور از هم قرار گرفته اند از دیگر مکان های دیدنی دامغان هستند. این بناها مربوط به دوره قاجاریه است. امروزه خانه تاریخی لطفی موزه شهر دامغان را در خود جای داده است.

راه های میرای لا

پس از قلعه بم، دیوار دمخان بزرگترین بنای خشتی ایران است. فقط یک ساختمان بزرگ آجری باقی مانده است. این بنا یکی از معروف ترین بناهای تاریخی در دایگو است. بد نیست بدانید که این بنا زمانی در جاده ابریشم قرار داشته و بسیار مهم است.

کاروانسرای قوش دامگان

کاروانسرای قوشه در 38 کیلومتری شهر دامغان است. این کاروانسرا برای گردشگران بسیار دیدنی و ارزش دیدن دارد.

بوکیت شمس آباد

یکی از مکان های باستانی کشورمان که نام آن در فهرست آثار ملی کشور به چشم می خورد تپه شمس آباد است. این کوه به عنوان یکی از مکان های باستانی ایران شناخته شده و از دیگر جاذبه های گردشگری دامگان به شمار می رود.

امامزاده هفت تنان امامزاده محمد جعفر

این مقصد گردشگری برای کسانی توصیه می شود که به تاریخ و مذهب اعتقاد ندارند. آنها در سفر به دامگان توانستند از این مسئولان دیدن کنند. یادآور می شویم، امامزاده هفت تنان در روستای ابراهیم آباد در 24 کیلومتری شهر دامگان قرار دارد.

از دیگر مکان های دیدنی دامغان می توان به غار شیربند، غار چاه دیو، جنگل سیاه خانی، تنگه زندان، پناهگاه جهان نما، کویر حاج علی قلی، چشمه پیر خوشتر، آبشار نصروا، چشمه قل قل، چشمه کاشان، چشمه انگورستانی، بداله اشاره کرد. کوه آبسیج دیباج سرچشمه دیباج چشمه بادخان گفت.

بهترین زمان برای سفر به دامگان

شهرستان دامغان از آنجایی که زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل دارد، در بهار و تابستان گردشگران بیشتری را به خود جذب می‌کند. بنابراین خنک ترین روزها را در میان گرم ترین روزهای سال دارد.