سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقدمه ای بر موسیقی رپ

نظر


موسیقی رپ شکلی از موسیقی گفتاری با اشعار و آهنگ است. این سبک موسیقی اولین بار توسط سیاهپوستان آمریکایی در برانکس نیویورک ساخته شد. رپ قدمتی 2000 ساله دارد و موضوع آن بیشتر انتقاد و اعتراض به موضوعات مختلف است.

ستارگان سرویس فرهنگ و هنر - هر قطعه موسیقی در شیوه اجرا، نوع ساز به کار رفته در قطعه، نوع صدا، نحوه اجرای کلام و شعر و محتوا و مضمون در سبک خاصی گنجانده شده است. از قطعه این تفاوت ها در قسمت های ویجت ها و ... باعث ایجاد سبک های مختلفی شده است. یکی از محبوب ترین سبک ها از گذشته تا به امروز سبک رپ است. برای آشنایی بیشتر با این سبک با ما همراه باشید.

تاریخچه موسیقی رپ

اولین قطعات رپ توسط سیاهپوستان آمریکایی در برانکس، نیویورک در دهه 1960 ساخته شد. جوانان سیاه پوست از موسیقی رپ برای مبارزه با تبعیض نژادی استفاده کردند. علاوه بر اینکه سیاه پوستان پایه گذار موسیقی رپ محسوب می شوند، اسپانیایی ها نیز نقش عمده ای در رشد و پیشرفت این سبک داشتند. دانلود آهنگ خارجی

نمودار رپ دهه 1970

خوانندگان Dancehall، همراه با رپرهای دیسکو و جاز، سبک رپ موسیقی هیپ هاپ را شکل دادند.

رپ دهه 1980

شخصی به نام مل مل راه را برای رپرها در حوزه ایدئولوژی سیاسی و اجتماعی هموار کرد. در این دوره، DMC با انتشار Raging Hell، موسیقی رپ و راک ساخت.

رپ راک کار کردند.

راب در سال 1990

در آن دوره آزادی و اختیار خواننده رپ در استفاده از هر کلمه ای در متن بیشتر شد.

رپ تابستان 2000

در این مدت آنها تکنولوژی را به آهنگ های رپ وارد کردند و ریمیکس هایی از آهنگ های رپ قدیمی ایجاد کردند و سبک رپ در جنوب و غرب آمریکا مورد توجه قرار گرفت.

ویژگی های موسیقی رپ

کلمه رپ را می توان کوتاه نویسی برای عبارات زیر در نظر گرفت:

"شعر ریتمیک آمریکایی"

"شعر به هم پیوسته ریتمیک"

"شعر کاربردی موزون"

"ریتم و شعر"

موسیقی رپ در واقع یک موسیقی گفتاری و گفتاری با ضرب و ریتم است و سرعتی تند دارد. رپ جدا از هنر و موسیقی، رسانه اعتراض جوانان نیز هست هر جا و هر جا که جوانان اعتراض می کنند، آن را در قالب آهنگ و کلمات تند بیان می کنند در واقع سبک رپ عمدتاً مضامین اجتماعی و اعتراضی دارد و موضوعاتی مانند فقر یا بیکاری را بیان می کند.

برخی از رپرها آنقدر در خواندن اشعار موزون مهارت دارند که می توانند احساسات خود را حتی بدون آهنگ یا ساز به شنوندگان منتقل کنند. موسیقی رپ بسیار منعطف است، زیرا هیچ شرایط و قوانینی ندارد که باید رعایت شود. رپ ابتدا به زبان انگلیسی و سپس آلمانی، فرانسوی و سپس فارسی رایج شد.

در آمریکا، محتوای موسیقی رپ به دو دسته تقسیم می شود:

Old School: این گروه سبک اعتراضی دارد و موسیقی رپ قبل از سال 2000 نام دارد.

مدرسه جدید مدرسه جدید: مقوله دیگر، ماهیت اعتراضی آن کم رنگ شده و موسیقی رپ پس از سال 2000 نامیده می شود.

انواع زیر سبک های رپ

هیپ راک رپ راک

همانطور که از نامش پیداست، ترکیبی از موسیقی رپ و راک است. یکی از خوانندگانی که از این سبک در کارهای خود استفاده کرده لینکین پارک است. برای دانلود آهنگ کلیک نمایید.


جستجوی پاپ

داین سبک از شعرهای او معنای خاصی ندارد و بیشتر آهنگین و رقصانه است.


برش دادم

در این شکل از اشعار در تجارت مواد مخدر استفاده می شود.

هوشیار، آگاه

در این سبک، نگاه خود خواننده به موضوع آشکار می شود.

مخزن ساحل گاباس

این سبک از هنرمندان شرق ایالات متحده و نیویورک در اواخر دهه 1979 پدیدار شد. این سبک نسبت به سایر سبک های رپ دارای معنا و محتوای بهتری است. از جمله آثار این سبک می توان به Biggie و Ice Cube اشاره کرد.

رپ ساحل غربی

در اوایل دهه 1980 تاسیس شد و در ایالات متحده و نیویورک محبوب شد. از هنرمندان این سبک می توان به توپاک، دکتر. دری و ایزی.

نماینده قنقستا

در اواخر دهه 80 به وجود آمد.

هارکورد رپ

این سبک در ابتدا بسیار قوی و هیجان انگیز بود، اما به تدریج حال و هوای دلپذیر و دلپذیری پیدا کرد.

رپ جنوبی کثیف

در پایان دهه 90، گروه هایی مانند Chornic و Tov Live Crew تشکیل شدند. آنها سنت های منفی و ناخوشایند هیپ هاپ مدرن را با هم ترکیب کردند و آن را با زبانی مبتذل بیان کردند.

راپل با پزشک ژاپنی؟

به فردی که رپ می زند، رپر یا رپر می گویند. همه خوانندگان و نوازندگان در هر سبکی وظایف خاص خود را دارند. برای یک خواننده رپ بسیار مهم است که متن شعر چگونه اجرا می شود و از چه تکنیک هایی باید در حین خواندن استفاده کرد تا حس مورد نظر را به شنونده منتقل کند.

رپ فارسی

رپ فارسی اولین بار در اواخر سال 800 هجری قمری معرفی و خوانده شد و پس از دوره صفویه رایج شد. امروزه رپ ایرانی متاثر از موسیقی رپ غربی است. با این حال، همه ویژگی ها را ندارد.

رپ فارسی از نظر مضمون و محتوا و بیشتر مسائل اجتماعی، سیاسی، اعتراضی و ... شبیه رپ غربی است. در اشعار رپ فارسی زمینه های زیادی مانند شکل ها، رنگ ها، تئاتر و ... وجود دارد.

رپ از دهه 70 در ایران رواج پیدا کرد. اما در ابتدای کار غیرقانونی و در سایه بود. زیرا حاوی مسائل غیراخلاقی، الفاظ توهین آمیز و ... است. بود، اما به تدریج و با گذشت زمان از محتوای غیراخلاقی آن کاسته شد و جنبه اجتماعی پیدا کرد که منجر به پیدایش موسیقی رپ شد. بعدها در دهه 80 خوانندگانی چون سروش لشکری ??(هیچکس)، رضا ناصری آزاد (پیشرو) و گروه زدبازی در این سبک شروع به کار کردند. و تا به امروز تعداد آنها افزایش یافته است و هر کدام طرفداران خاص خود را دارند.