سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تغییر پل خواجو اصفهان در نهایت شما را نابود خواهد کرد

نظر

شاه عباس دوم صفوی در سال 1060 هجری قمری دستور این پل زیبا را برروی بقایای پل حسن به که در زمان تیموریان به جا مانده بود دادند، بر اساس روایت شاه عباس دوم برای ایجاد راه های ارتباطی بین دروازه حسن آباد و تخت فولاد تصمیم به ساخت این پل زیبا گرفت. همچنین مجتبی شاهمرادی، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه مسئولان شهرداری تاکید بر این دارند که چهارباغ عباسی گذر پیاده رو باشد، به خبرنگار مهر میگوید: روال این است که تغییر کاربری خیابانها از پیاده به سواره و یا برعکس باید در شورای عالی ترافیک استان بررسی شود و در آن شورا تصمیم گیری شود و تاکنون شهرداری در این زمینه درخواستی را اعلام نکرده است. برخی از تاریخ شناسان در ابتدا ساختمان عالی قاپو را منتسب به دوران تیموریان می دانستند اما بعد از تحقیق گروهی دیگر از تاریخ شناسان که ایتالیایی نیز بودند و تحت نظارت یونسکو فعالیت می کردند، تمامی هنر و معماری آن را متعلق به دوران صفوی اعلام کردند. یکی از جالبترین موضوعاتی که پیرامون این این پل وجود دارد، اسرار پل خواجو است که بسیاری از گردشگران به این خاطر به این مکان سفر میکنند. شهر اصفهان به سبب داشتن بناهای تاریخی، سالانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است.

البته در عید نوروز اصفهان بسیار شلوغ است پس توصیه میشود بعد از عید نوروز به این شهر سفر کنید تا با آرامش بیشتری بتوانید از آن بازدید کنید. زیرا کاخهای دوره ساسانی به دست سنگ تراشان یونانی ساخته شدهاند. در ساخت این پل از مصالحی همچون سنگ ، آجر و ساروج استفاده شده است. با توجه به ترافیک شدید محله جلفا به واسطه قرار گیری چندین جاذبه گردشگری اصفهان در این محدوده و کافه رستورانهای زیبا، استفاده از مترو برای بازدید از اینجا توصیه میشود، با متروی اصفهان در ایستگاه متروی دکتر شریعتی پیاده شوید تا با مقداری پیاده روی، به درب اصلی این مجموعه برسید. برای اینکه در جریان علامات عجیب و غریب پل خواجو قرار بگیرید، باید به سنگهای بکار رفته در طبقه پایین پل دقت کنید. اینجا در زمان خودش با اینکه بخش کوچکی از باغ جهان نما بوده مرکزیت داشته است. شهر اصفهان به لحاظ حفظ بافت جمعیتی سنتی خود در اغلب نقاط شهر و نیز همکاری مداوم مردم با نهادهای انتظامی و امنیتی، در مقایسه با بعضی شهرهای ایران از ضریب امنیت نسبتاً خوبی برخودار است همچنین میتوان گفت یکی از امن ترین شهرهای ایران است و وجود بیش از 20 کلانتری انتظامی و 3 ناحیه مقاومت متعلق به سپاه پاسداران و نیز مرکزیت اداره اطلاعات و سایر نهادهای امنیتی، بر روند حفظ و صیانت از شهر تاثیرگذار بودهاست.

به نظر میرسد کتیبه مربوط به وقف نامه و موقوفات مسجد که در ضلع جنوب غربی و با عبارت بسم الله الرحمن الرحیم حک شده بر سنگ مرمر آغاز می شده، پس از صفویان دزدیده شده یا از میان رفته است. در طبقه دوم پل قسمتی به نام شاه نشین ساخته شدهاست که تداعی گر سر عقاب میباشد. عباس آخوندی در این خصوص میگوید قطعا یزد به عنوان یک یادگار و نشانهای از تمدن ایران شهری در کشور به شمار رفته که بحث ثبت جهانی این شهر نیز تذکری در این راستا برای ما و جهانیان خواهد بود. یکی از حقایق جالبی که در مورد این پل وجود دارد، وجود آب برای استحکام آن است، که باعث شده به آن پل آب دوست بگویند. این مسجد که در میدان نقش جهان اصفهان قرار دارد به دلیل موقعیت بینظیرش همواره مورد توجه گردشگران و بازدید کنندگان بودهاست. در کنار ویژگیهای پل خواجو اصفهان و معماری بسیار زیبای آن نمیتوان از اسرار و حقایقی که در این پل نهفتهاست، گذشت. گردشگرانی که قصد دارند از طریق هوایی و با هواپیما به اصفهان سفر کنند میتوانند با رزرو اینترنتی بلیط هواپیما ارزان از طریق تورهای گردشگری به اصفهان سفر کنند و در هتلهای بسیار زیبای اصفهان اقامتی خاطرهانگیز را برای خود و خانوادهشان رقم بزنند. ارتفاع گنبد این مسجد 52 متر است و شاید به جرات بتوان گفت از جمله مساجدی است که بزرگترین گنبد را دارد. این استان در حدود 76?469 کیلومتر مربع وسعت داشته و به تنهایی چهار و نیم درصد از کل مساحت ایران را در بر میگیرد. در کنار حوض مجسمه هایی وجو دارند که خیلی از گردشگران در کنار آن ها و استخر عکس های یادگاری می اندازند تا لحظات بازدید از یکی از تاریخی ترین کاخ های ایران را برای همیشه ثبت کنند. در روزهای عادی هم مکانی محسوب می شده که مردم عادی بتونن اونجا گردش و تفریح کنند.

به گونه ای که قبل از به تخت نشستن هر پادشاهی با پای پیاده به مکانی که باید مراسم انجام میشد میرفتند و در آنجا به عبادت و نیایش میپرداختند تا پادشاهان به هنگام جنگ با روانی نیرومند و ارادهای استوار برای کسب پیروزی، پای به میدان مبارزه بگذارند. گلخانه ی زیبایی که در این باغ وجود دارد، محل تولید انواع گل های زیبا و رنگارنگی می باشد که در مساحتی به اندازه 700 متر مربع بنا شده است و در آن می توان انواع گل های رنگارنگ و زیبا را مشاهده نمود. شهر یزد با وجود اینکه آب و هوایی گرم و خشک و محیطی شبیه به کویر دارد، سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند. پل خواجو یک شاهکار بی نظیر از معماری به جا مانده از دوره صفوی می باشد که طبق برخی از منابع بیشباهت به پل طبیعت تهران نیست و به جای اینکه فقط محلی برای گذر باشد؛ جای فوق العاده برای لذت بردن و توقف از محیط اطراف می باشد. از ویژگی های مهم گنبد مسجد امام اصفهان انعکاس صدا در آن است، به طوری که اگر در مرکز گنبد حتی زمزمهای کنید صدا سراسر محیط را می گیرد. این 7 سنگاب در جلوی در ورودی، چهل ستون غربی و شرقی، گنبد غربی و شرقی، دالان مشرف به حیاط و انتهای مدخل ورودی اصلی مسجد قرار گرفتهاند. داخل و بدنه سنگاب ها با نقوش، اشعار و آیات قرآن آراسته می شد. تمام در و پنجرههای این بنا با هنر ظریف منبت کاری و خاتم کاری آراسته شدهاند.

ابعاد مسجد امام اصفهان بزرگ تر از آن بود که بتوان شیوه ظریف کاشی های معرق مسجد شیخ لطف الله را برای تمام آن به کار گرفت. گنبد اصلی و بسیار بزرگ مسجد امام اصفهان که دهانه ای 20 متری دارد و پوستهی بیرونی آن 52 متر بلندی دارد، پیازی شکل و از بیرون و داخل کاشی کاری شده است. پل خواجو اصفهان از نظر معماری و تزئینات کاشی کاری مورد توجه بسیاری از گردشگران اروپایی قرار میگیرد. مسجد جامع عباسی اصفهان که به مسجد امام نیز شهرت دارد یکی از پرطرفدارترین جاذبههای گردشگری اصفهان است که همواره مورد توجه ویژه گردشگران است. این بنا که از جمله شاهکارهای معماری محسوب میشود در اصل در قرن یازدهم هجری ساخته شدهاست. ایوان جنوبی مسجد امام با دو شبستان وسیع پر آرایه مزین شده است، که نمونهای کامل از هنر معماران قرون دهم و یازدهم هجری به شمار میروند. دیواره های تالار اصلی تا ارتفاع 160 سانتی متری با کاشیکاری مزین شده است و بالاتر از آن ها دو ردیف نقاشی قرار دارد. یکی از این تصاویر نقاشی شده تصویر پطرس، سازنده کلیسا میباشد و سایر نقاشیهای موجود روی بخشهای مختلف داخل آن مربوط کتاب مقدس و الهام گرفته از داستانهای مذهبی هستند.

حقایق شگفت انگیز باغ فین کاشان مشهورترین باغ تاریخی :باغ فین کاشان محل قتل صدراعظم ایران امیرکبیر همچنین استفاده از نقش درخت، پرندگان و موجودات زنده که پیش تر معمول نبود با الهام از سبک تیموری در بخش هایی از شبستان مسجد دیده می شود. حدود 40 ویاریوم در اندازههای مختلف داخل باغ خزندگان اصفهان وجود دارد که محل نگهداری خزندگان متنوع و مارهای سمی و غیر سمی است. ارامنه اصفهان و سایر نقاط ایران دسترسی مناسبی به کتب این مرکز دارند، اما استفاده از امکانات کتابخانه برای غیر ارمنیها شرایط خاص و نیاز به معرفی نامه دارد.کتابخانه کلیسای وانک در سال 1884 و توسط هوهاننس سورنیان (خلیفه وقت) راهاندازی شد. آیا میدانستید پل خواجو برای پایداری نیاز به آب دارد؟ برای دیدن این شمع میتوانید به طبقه پایین پل بروید و در لبه آن بایستید. این خیابان توسط پل خواجو به بلوار آیینه خانه مرتبط شدهاست. به طور کلی وجود “تزئینات کاشیکاری فراوان و پشت بغل های چشمه های پایین و غرفه های بالاو نمای غرفه های طرفین با کاشی های الوان” پل خواجو را در شمار آثار بسیار ممتاز اصفهان قرار می دهد به طوری که کلیه سیاحان و جهانگردانی که در دوره های مختلف به اصفهان آمده اند زیبائیهای پل خواجو را وصف کرده و آن را در زمره شاهکارهای مسلّم معماری ایرانی، اسلامی به شمار آورده اند.

کنارهها و سقف این تونل با شیشههای آکواریوم پوشانده شده است و فضایی شبیه به اعماق اقیانوس را شبیهسازی میکند.در آکواریوم اصفهان حدود 6,500 موجود آبزی زندگی میکنند که شامل 300 تا 350 گونه از ماهیهای جهان میشوند. در این شیوه کاشی ها را با ابعاد کوچک می سازند که با کنارهم قرار گرفتن آنها در رنگ های مختلف طرح مورد نظر آشکار می شود. سنگابها برای جمع کردن آب باران در حیاط مساجد، امامزاده ها و اماکن عمومی قرار می گرفت تا افراد بتوانند برای وضو گرفتن یا آشامیدن آب از آنها استفاده کنند. در صورت استفاده از ایستگاه مترو و اوتوبوس در واقع باید در ایستگاه امام حسین(ع) پیاده شوید و نیاز است تا باقی مسیر را با تاکسی طی کنید. برای رفتن به این مسجد هم میتوانید از وسیله نقلیه خودتان و هم از اوتوبوس و مترو استفاده کنید. شهر در نتیجه مناسبات زندگی در طول روز و شب، دو چهره متفاوت از خود را برای شهروندان به نمایش میگذارد. چرا که در سپنجا میتوانید اقامتگاههای متنوعی را بر اساس معیارهای دلخواه خود دسته بندی کنید. با استقرار حکومت ایلخانان مغول در ایران، برخی از زرتشتیان و موبدان که در زمان حملات اولیه مغولها آواره شده بودند، به دهکدهای کوچک در شمال غربی یزد کوچ کردند که «ترکآباد» نام داشت.

در مسجد امام اصفهان 7 سنگاب از دوران صفوی وجود دارد که از سنگ یشم، مرمر و آهک ساخته شده اند و روی برخی از آنها کتیبه هایی حک شده است از جمله سنگاب چهل ستون غربی از سنگ یشم که روی آن اشعاری در وصف حضرت علی و ماده تاریخ مربوط به دوران شاه سلیمان کنده شده است. خیابانی که در این ضلع قرار دارد، به طرف پل خواجو امتداد می یابد. قدمت بالای این پل باعث شده بسیاری از علاقه مندان به جاذبههای تاریخی از این مکان بازدید کنند. این پل قدیمیترین پل زایندهرود است و برخی محققین قدمت پایههای آن را مربوط به دوره هخامنشیان مربوط میدانند. گرمابههای عمومی در گذشته در ایران باستان، خاندان عثمانی ترکیه، و برخی کشورهای شمال آفریقا وجود داشته اند و امروزه به عنوان نمادی از فرهنگ خاورزمینِ شناخته می شوند. در این تابلو صحنه هایی از جنگ طاهر آباد درمرو به تصویر کشیده شده است و در سبک مینیاتور می باشد. در دو گوشه طبقه اول راه پله هایی قرار دارد که راه های ارتباطی را کاخ را تشکیل میدهند. در زمان صفویه جز یکی از زیباترین پل های دنیا بوده است، که به خاطر تزئینات کاشیکاری و معماری به کار گرفته شده در آن از سایر پل هایی که بر روی زاینده رود است معروف تر می باشد. اما اگر بخواهیم یکی از زیباترین ویژگی های گنبد را بازگو کنیم طاووسی است که در مرکز آن قرار دارد و با چرخش نور آفتاب در طول روز و گذر از منافذ، پرهای این طاووس در طول داخلی گنبد هم جهت با نور حرکت می کند. باغ فتح آباد و بیرم آباد متعلق به دو دوره تاریخی که در دو ناحیه از شهر کرمان قرار گرفته اند، به لحاظ ساختار، وجوه تشابه فراوانی با یکدیگر دارند. جدیدترین قسمت مسجد را می توان ضلع شرقی آن دانست که متعلق به دوران سلجوقی می باشد.

عکس پل خواجو اصفهان از قدیم در دست نیست؛ ولی در دوره های مختلف عکس پل خواجو به صورت سیاه و سفید تا رنگی وجود دارد که زیبایی های این بنای زیبا را نشان می دهد. نحوه مرمت این پل مورد انتقاد قرار گرفته است چون در سال 1388 مرمت کنندگان با زیر پا گذاشتن اصل حفظ اصالت و سندیت طرح و ماده تشکیل دهنده اثر و تعویض سنگ های قدیمی پله ها با سنگ های جدید به اصلیت این بنای اصیل ایرانی آسیب زدند. اگر یک پیوند داخلی شما را به اینجا هدایت کردهاست، در صورت تمایل آن پیوند را برای اشاره? مستقیم به مقاله? مورد نظر تغییر دهید. چندین فروشگاه در این مرکز خرید خوب یزد هم به چرم طبیعی اختصاص دارد. اگر از دیدن رد پای تاریخ و گذشتگان و بافت های تاریخی لذت می برید، این هتل به دلیل قرار گرفتن در مسیر چندین اثر به جای مانده از دوران صفویه از جمله میدان نقش جهان ، کاخ چهلستون می تواند گزینه مناسبی جهت اقامت شما در این شهر زیبا باشد. علت نام نهادن این پل به بابا رکن الدین قرار گرفتن بقعه بابا رکن الدین در تخت فولاد بوده است؛ مجاورت آن با محله خواجو باعث شد که این پل به خواجو معروف شود.