سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا عطر پرواز می کند؟

نظر

 سحابات همیشه نامی است که برای کاربران و علاقه مندان به عطر که خرید عطر و استفاده از آن در زندگی روزمره خود دارند، مطرح می شود.

عطرها مواد فرار هستند، مولکول هایی که به راحتی حذف می شوند. هنگامی که دما افزایش می یابد، ذرات سریعتر حرکت می کنند و سریعتر به هوا فرار می کنند. این به این معنی است که رایحه قوی و ماندگاری کوتاهی خواهد داشت.

بله، عطر می تواند تبخیر شود. هنگامی که در معرض اکسیژن هوا قرار می گیرد، می تواند تبخیر شود.

مولکول های عطر به دلیل ماهیت فرارشان با مولکول های اکسیژن موجود در هوا واکنش می دهند. عطر به دلیل اندازه کوچکش به سرعت تبخیر می شود. توانایی جذب چربی را دارد و حاوی مواد بسیار فرار است.

از لحظه ای که یک بطری عطر را از بسته بندی اصلی آن باز می کنید، مولکول های عطر با واکنش با اکسیژن شروع به اکسید شدن، تبخیر و تغییر رنگ می کنند.

چگونه از تبخیر عطر جلوگیری کنیم؟

هیچ کس نمی خواهد عطر گرانبهای اولین مدرسه عطرسازی ایران تبخیر شود. خوشبختانه راه هایی برای جلوگیری از گم شدن عطر مورد علاقه شما در هوا وجود دارد.


در اینجا چند نکته برای جلوگیری از تبخیر عطر آورده شده است:

حداقل قرار گرفتن در معرض اکسیژن: اکسیژن بر ماندگاری عطر تأثیر می گذارد و آن را کوتاه می کند.

در صورت عدم استفاده از عطر، لطفاً درب بطری را محکم ببندید. اگر کلاه عطر خود را گم کردید، جایگزینی بخرید که محکم بسته شود یا نازل را با یک پوشش پلاستیکی بپوشانید. اگر عطر گران قیمت می‌خرید، بطری‌های اسپری بر بطری‌های رول یا بطری‌های اسپلش ترجیح داده می‌شوند زیرا عطر کمتر در معرض هوا قرار می‌گیرد.

حتی بطری های آب باید درب داشته باشند تا عطر به آرامی از دهانه کوچک بطری آب خارج نشود.

هر از گاهی درب شیشه عطر را بردارید، این کار روی عطر شما تاثیر منفی می گذارد. توجه داشته باشید که هر بار که آن را می بندید ممکن است مقداری اکسیداسیون و تبخیر رخ دهد، بنابراین سعی کنید از این کار اجتناب کنید.

بهترین راه برای محافظت از لوازم آرایشی در برابر آسیب، که توسط برندهای دیگر استفاده می شود، استفاده از بطری هایی است که قابل اسپری هستند اما باز نمی شوند.

با استفاده از اتومایزر تا حد امکان ادویه اضافه کنید.

عطر را به درستی نگهداری کنید: گرما و نور مستقیم دو دشمن اصلی عطر هستند، زیرا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آنها می تواند ترکیب عطر را تغییر داده و رنگ آن را عمیق تر کند.

هرگز عطر خود را در حمام نگهداری نکنید. رطوبت اضافی ناشی از دوش آب گرم می تواند فرمول عطر را از بین ببرد. پس برای ایمن نگه داشتن آن، عطر را در کشوی کمد لباس، اتاق یا قسمتی از خانه که تابش نور خورشید ندارد یا در کمد لباس خود نگهداری کنید.

به طور کلی عطرها در محیط تاریک بوی بهتری دارند. همچنین شیشه عطر را نگه دارید و از آن برای نگهداری عطر استفاده کنید. این یک لایه محافظتی اضافی برای عطر در برابر گرما و اکسیژن ایجاد می کند.

برای جلوگیری از تبخیر عطر و عطرسازی در یزد به نکات زیر توجه کنید


1- از تکان دادن آن خودداری کنید: بهتر است قبل از نصب آن را تکان ندهید، مگر اینکه سازنده دستور خاصی برای این کار داده باشد. این تصور که باید قبل از استفاده تکان داده شود نادرست است. فشار دادن عطر باعث اکسیداسیون ناخواسته از حباب هایی می شود که در ذرات عطر مورد علاقه ما ایجاد می شود.

تکان دادن ظرف باعث گردش هوا در سراسر آن شده و تجزیه و تبخیر مایع معطر را سرعت می بخشد. علاوه بر این، می تواند منجر به شکستگی بطری شیشه ای و عطر شکننده شود.

2. از مواد تا حد امکان کم استفاده کنید: عطرها چیزهایی هستند که معمولا افراد در عطر فرو می کنند و روی بدن خود می ریزند. با این حال، عطرهای قابل استفاده مجدد می توانند با وارد کردن باکتری ها و روغن ها به بطری ها آلوده شوند.

استفاده از اپلیکاتور یا توپ غلتکی در بالای بطری برای استفاده از عطر توصیه نمی شود. این نوع استفاده کنندگان علاوه بر برگرداندن مقدار کمی روغن و کثیفی به شیشه عطر باعث تجمع عطر می شوند.

برای جلوگیری از از بین رفتن تدریجی عطر در طول زمان، همیشه بطری های اسپری را انتخاب کنید و به خاطر داشته باشید که پس از هر بار استفاده آنها را با دقت ببندید.

3- از ظرف مسافرتی برای استفاده از عطر در سفر استفاده کنید: اگر می خواهید عطر را با خود ببرید، می توانید آن را در ظرف مسافرتی نگهداری کنید. قبل از شروع سفر، بطری های مسافرتی عطر مورد علاقه خود را تهیه کنید، به خصوص اگر مجبور به پرواز هستید. اگر بطری های مسافرتی پیدا نکردید، بطری های خالی بخرید و عطر را به آنجا منتقل کنید. ظروف مسافرتی عالی هستند زیرا همیشه خطر از بین رفتن عطر در سفر وجود دارد.

4- برای نگهداری عطر و ادکلن مکانی را دور از نور مستقیم انتخاب کنید. نور خورشید می تواند به شیشه عطر و مولکول های عطر آسیب برساند. به طور کلی، عطرها زمانی که در یک مکان تاریک نگهداری می شوند ماندگاری بیشتری دارند. متاسفانه ورود نور ترکیب مایع معطر را از بین می برد. برای جلوگیری از تغییرات DNA حساس به عطر، بطری خود را در محلی عاری از نور طبیعی و مصنوعی قرار دهید تا عطر شما ماندگاری بیشتری داشته باشد. کمد یا کشو محل مناسبی برای نگهداری عطر و ادکلن و ماندگاری بیشتر آنهاست. جعبه های تیره نیز برای نگهداری بطری های عطر جدید ایده آل هستند. از آنجایی که عطرها به مکانی خنک و تاریک نیاز دارند، کمد شما بهترین مکان برای آنها خواهد بود. به جای قرار دادن آن در کمد یا کمد، آن را در کمد یا کشو قرار دهید.

5- مکانی را برای نگهداری عطر خود پیدا کنید که دما در آن یکسان باشد. دمای بسیار بالا و بسیار پایین می تواند بر کیفیت عطرها تأثیر بگذارد. عطر را در مکانی نگهداری کنید که در معرض نوسانات شدید دما نباشد نگهداری عطر در آشپزخانه و حمام اکیدا ممنوع است. آشپزخانه در هنگام پخت و پز و حمام در هنگام دوش گرفتن یا حمام کردن بسیار گرم می شود. کمد در اتاق نشیمن یا اتاق خواب و در راهرو مکان بسیار بهتری برای نگهداری ایمن عطر است.

6- از مکان های مرطوب دوری کنید. رطوبت واقعا می تواند بر کیفیت یک عطر تأثیر بگذارد. آب و رطوبت باعث از بین رفتن عطر می شود. رطوبت بر ساختار مولکولی عطر تأثیر می گذارد و می تواند باعث واکنش های ناخواسته شود. به همین دلیل است که نگهداری بطری ها در حمام به طور کلی ایده بدی است. حمام رطوبت و نوسانات دما زیادی دارد و مکانی عالی برای از بین بردن سریع عطرها است. در عوض، یک کابینت در خارج از حمام برای نگهداری عطر پیدا کنید. منطقه ای از خانه خود را انتخاب کنید که در معرض رطوبت بیش از حد نباشد تا بوی خود را ایمن نگه دارد.

7-کمد را امتحان کنید.کمد معمولا مکانی عالی برای نگهداری عطر است. کمد دور از نور است و معمولا دمای ثابتی دارد. سعی کنید فضایی در کمد خود خالی کنید تا بهترین عطر خود را در آن نگهداری کنید. به مساحت خانه خود فکر کنید. کمد حمام یا کابینت آشپزخانه جای مناسبی برای عطر نیست، کمد دیواری کنار درب ورودی یا کنار پنجره نیز می تواند انتخاب بدی باشد. چنین مناطقی می توانند مستعد تغییرات دمای هوا باشند و تغییرات دما می تواند بر کیفیت عطر تأثیر بگذارد.

8- عطر خود را در بطری اصلی نگهداری کنید. اگر هنوز ظرف عطر خود را دارید، آن را در این بطری نگهداری کنید. آن را در ظرف دیگری قرار ندهید زیرا در معرض هوا قرار می گیرد. این می تواند باعث از بین رفتن بوی آن شود.

9- عطر را در جعبه نگهداری کنید. برای نگهداری بهتر، باید بطری ها را قبل از گذاشتن در کشو یا کمد در جعبه هایشان قرار دهید. جعبه ها از عطر در برابر گرما و نور خورشید محافظت می کنند. قبل از اینکه عطر خود را در کابینت یا قفسه قرار دهید، تمام بطری ها را در جعبه قرار دهید. مطمئن شوید که تمام بطری ها محکم بسته شده اند. شما نمی خواهید بو به داخل جعبه نفوذ کند. جعبه های تزئینی می توانند یک راه سرگرم کننده برای نگهداری عطر باشند.

10- تمام تلاش خود را بکنید تا درب بطری را بگذارید. پس از استفاده هرگز درپوش را از شیشه عطر جدا نکنید. هر چه عطر بیشتر در معرض هوای آزاد قرار گیرد، بهتر است. باز کردن بطری حتی برای چند ساعت می تواند تعادل مخلوط را از بین ببرد و تبخیر آن را تحریک و تسریع کند.

چرا عطر خیلی سریع تبخیر می شود؟ چرا عطر پرواز می کند؟

فقط آن را ببندید، عطر دست نخورده و بدون تغییر باقی می ماند. با این حال، به محض قرار گرفتن بطری در معرض هوا، اکسیداسیون و تبخیر شروع می شود.

اگر تعجب می کنید که چرا روغن های گران قیمت شما مدام در هوا ناپدید می شوند، به این دلیل است که این ترکیبات مواد شیمیایی معطر هستند.

از آنجایی که مواد شیمیایی ایجاد کننده بو بسیار فرار هستند و در تماس با اکسیژن شروع به اکسید شدن می کنند، بوها به راحتی تبخیر می شوند. علاوه بر این الکل موجود در عطر به راحتی با اکسیژن واکنش داده و از شدت عطر می کاهد.

میزان استخراج به موارد زیر بستگی دارد:

کمیت و کیفیت نت های معطر تشکیل دهنده عطر.

مولکول های بو آلی و مصنوعی.

وجود فیکساتورها که فشار بخار و فرار ترکیب عطر را متعادل می کند، عطر را ایجاد می کند.

نوعی الکل یا وسیله نقلیه مورد استفاده توسط عطرساز (مانند اتانول) برای کمک به سرعت بخشیدن به جذب عطر.

ماندگاری عطر چقدر است؟

هنگامی که عطر روی پوست شما مالیده می شود، معمولا در عرض 15 دقیقه تا 24 ساعت تبخیر می شود. تبخیر عطر از یک بطری باز شده ممکن است سه تا شش ماه طول بکشد. در یک بطری عطر که به خوبی بسته شده و نگهداری می شود، ممکن است عطر سال ها تبخیر نشود.

عطر به دلیل وجود مولکول های معطر که بسیار فرار هستند تبخیر می شود. پس از چند ساعت قرار گرفتن در معرض هوا، نت های بالایی عطر محو می شوند و اولین نت هایی هستند که از بطری خارج می شوند. برای کاهش سرعت تبخیر عطر، مولکول های بوی عطر با مواد ثابت کننده و نت های پایه ترکیب می شوند.

نت های بالایی ترکیبات شیمیایی بسیار فراری هستند که معمولا بین 15 تا 2 ساعت طول می کشد تا کاملا تبخیر شوند.

در مقایسه با بالا، نت های میانی عطر کندتر تبخیر می شوند. این ترکیبات معطر نسبتاً فرار برای دو تا شش ساعت باقی می مانند. بنابراین، بررسی غلظت یک عطر خاص در نت میانی یکی از مهمترین موارد در انتخاب یک عطر برای روز است.

نت پایه عطر رایحه را تثبیت کرده و سرعت تبخیر را کاهش می دهد.

معمولا این نت ها رایحه ای قوی چوبی یا حیوانی مانند مشک دارند. آنها مقاوم ترین و پایدارترین ترکیبات معطر با فراریت کم هستند. در صورت استفاده، نت های پایه می توانند تا 24 ساعت ماندگاری داشته باشند.بنابراین، مهمترین عنصر برای محافظت از عطر، نت های پایه هستند.