سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درد سیاتیک و کشاله ران

نظر


سیاتیک و درد کشاله ران مشکلاتی هستند که افراد زیادی را درگیر کرده است. این درد از پشت شروع می شود و به باسن، پشت ران و ساق پا گسترش می یابد. درد در این ناحیه به طور ناگهانی شروع می شود، اما در موارد شدید با گذشت زمان و مراقبت خوب بهبود می یابد.

عصب سیاتیک از ستون فقرات شروع می شود، از لگن و ران عبور می کند و در نهایت به هر دو پا می رسد. تقریبا نیمی از افراد در مقطعی از زندگی خود به این بیماری مبتلا می شوند و خطر ابتلا به آن با افزایش سن افزایش می یابد.

برای درمان مشکلات سیاتیک و درد کشاله ران مراجعه به دکتر منصوری سیاتیک در کلینیک های تخصصی توصیه می شود تا از بروز مشکلات و عوارض جدی در آینده جلوگیری شود.


عصب سیاتیک کشاله ران

توجه داشته باشید که ورید سیاتیک یک اصطلاح نادرست است و عصب سیاتیک صحیح است زیرا عملکرد ورید و عصب متفاوت است و عصب سیاتیک یک عصب است. عصب و ورید معکوس شده و عصب ضخیم است و وظیفه دارد پیام عصبی را از مغز به اندام ها یا بالعکس منتقل کند.

اگر به عصب سیاتیک فشار وارد شود علائمی مانند ضعف عضلانی، بی حسی و احساس سوزش در کف پا و پشت ایجاد می شود که در بیشتر موارد باعث اختلال در زندگی طبیعی فرد می شود.

در حالی که مردم درد ناشی از دیسک کمر را سیاتیک می نامند، تومورهای کمر یا آسیب های دیگر نیز می توانند به عصب سیاتیک در ناحیه لگن آسیب برسانند.

از آنجایی که فتق دیسک کمر تنها باعث درد در ناحیه سیاتیک و پشت ران نمی شود، درد می تواند به کشاله ران یا جلوی ران نیز سرایت کند. البته در برخی موارد فرد به قدری از درد سیاتیک و کشاله ران رنج می برد که پزشک جراحی را تجویز می کند.

I-سیاتیک اینگوینال

علائم رایج سیاتیک از درد در ناحیه کمر شروع می شود و تا پایین باسن ادامه می یابد و منجر به درد در پاها و انگشتان پا می شود. در این حالت علائم درد سیاتیک در هر نقطه از این مسیر قابل احساس است.

اما درد از پشت شروع می شود و به باسن و ران یا پشت ساق گسترش می یابد. میزان درد سیاتیک در افراد مختلف می تواند از خفیف تا شدید متفاوت باشد و این درد معمولا با احساس تیراندازی از ساق تا گردن همراه است.

این درد با نشستن طولانی مدت، خم شدن یا سرفه و عطسه تشدید می شود. همچنین، سیاتیک ممکن است با بی حسی در قسمت پایین بدن همراه باشد.

سیاتیک شامل دردی است که از عصب سیاتیک و یک عصب بزرگ که از کمر تا پشت پاها امتداد دارد و دردی که در پشت زانو ایجاد می شود. درد سیاتیک می تواند نشانه ای از تنگی کانال نخاعی، التهاب عصب در قسمت تحتانی کمر و انبساط بیش از حد مفصل فاست باشد که منجر به باریک شدن حفره های بین مهره ای در محل انتقال عصب می شود.

در برخی موارد، تشکیل تومور علت بیماری های جدی ناشی از فشار بر عصب سیاتیک است که با تصویربرداری تشدید مغناطیسی قابل مشاهده است. همچنین دیابت با علائم بالا باعث آسیب عصبی می شود. در هر صورت یکی از علل درد سیاتیک، نیشگون گرفتن عصب سیاتیک است.

علل سیاتیک و درد در انگلیسی

عواملی که باعث درد سیاتیک و کمردرد می شوند در زیر در گروه های مختلفی طبقه بندی شده و در هر بخش توضیح داده شده است.

دسته اول علل مربوط به سیستم اسکلتی عضلانی یا مشکلات ناشی از آن مربوط به درد در ناحیه تحتانی و کشاله ران است.

1- آرتروز:

یکی از علل کمردرد و کمردرد و یکی از اصلی ترین و شایع ترین علل کمردرد و کمردرد ساییدگی مفصل ران یا سرطان مفصل ران است.

آرتریت در نتیجه استفاده بیش از حد از یک مفصل در طول زندگی رخ می دهد که باعث آسیب به غضروف مفصل می شود. با این حال، افراد جوان و میانسال نیز پس از شکستگی یا شکستگی لگن از آرتریت زودرس لگن رنج می برند و کمردرد، سیاتیک و درد کشاله ران را تجربه می کنند.

افرادی که به دلیل آرتریت مفصل ران از کمردرد و کمر درد رنج می برند، اغلب از کاهش مفصل ران و ناتوانی و طول متفاوت هر دو ساق پا رنج می برند.

2- رایوما:

اگر مشکلات روماتیسمی در مفاصل لگن ایجاد شود، با آرتریت یا آرتریت هیپ همراه است و فرد ممکن است در ناحیه کمر و کشاله ران دچار درد شود. آرتریت روماتوئید و اسپوندیلیت آنکیلوزان را می توان از نظر روماتولوژیکی توصیف کرد. بیماری ها علاوه بر این، درد کمر و کشاله ران فرد می تواند به طور قابل توجهی دامنه حرکتی در ناحیه مفصل ران را ضعیف و محدود کند.

آرتریت روماتوئید مفصل ران باید با درمان های استانداردی که توسط روماتولوژیست انجام می شود درمان شود. پزشکان ممکن است جراحی تعویض مفصل را برای افرادی که بیماری آنها خیلی دیر درمان شده و مفاصل آنها از بین رفته است توصیه کنند.

3- معاینه سر زن:

سر سیاه استخوان ران معمولاً در افرادی که برای مدت طولانی از کورتون استفاده می کنند رخ می دهد. این افراد دچار اختلال و وقفه در جریان خون سر استخوان ران می شوند و پس از این کمبود خون، مرگ سلولی یا نکروز در مفصل ران رخ می دهد.

علاوه بر درد لگن، این بیماران ممکن است محدودیت حرکتی را در مفاصل تجربه کنند. در بیشتر موارد، این اختلال خود به خود برطرف می شود، اما مواردی نیز وجود دارد که این اختلال پیشرفت می کند و باعث آرتریت زودرس در مفاصل می شود.

4- پوکی مفصل ران یا لگن:

یکی دیگر از علل آرتریت و درد لگن، پوکی استخوان گذرا مفصل ران است. اما می توان گفت که این پوکی استخوان با پوکی استخوان طبیعی در انسان متفاوت خواهد بود. پوکی استخوان فقط در استخوان های اطراف مفصل ران رخ می دهد.

این عارضه معمولاً بدون نیاز به درمان خاصی برطرف می شود و تنها در مواردی با سیاه شدن سر استخوان ران و آرتروز زودرس مفصل ران همراه خواهد بود.

5- صدمات سر و گردن:

اصطلاح گیرافتادگی به تغییر شکل و ظاهر نواحی که مفصل ران در آن قرار دارد یا تغییر شکل خود سر و گردن اشاره دارد. این تغییرات باعث می شود که استخوان های این ناحیه به هم بچسبند.

گیرافتادگی باعث می شود که فرد احساس درد در مفصل ران خود داشته باشد و در موارد شدیدتر بافت اطراف مفصل پاره می شود که با پارگی اطراف مفصل شدت درد لگن را افزایش می دهد. اگر این مشکل به موقع درمان نشود باعث آرتروز زودرس مفصل ران و مشکلات جدی در این مفصل می شود که نیاز به جراحی تعویض مفصل دارد.

6- شکستگی و اخراج:

مشکلات اسکلتی عضلانی مرتبط با درد کمر و کشاله ران شامل شکستگی یا دررفتگی لگن است. شکستگی های حاد در حفره مفصل ران یا سر و گردن استخوان ران باعث درد شدید می شود.

شدت درد به حدی است که بیمار نمی تواند راه برود و باید به اورژانس مراجعه کند. شرایطی که به نام شکستگی استرسی شناخته می شود باعث درد شدید در لگن فرد برای مدت طولانی می شود. این مشکل در افرادی که به شدت ورزش می کنند و یا استخوان های ضعیفی دارند رخ می دهد. محل این شکستگی ها گردن لگن یا سمفیز پوبیس (قسمت جلویی بدن در محل اتصال استخوان های لگن) است.

نحوه تشخیص سیاتیک و درد

علائم سیاتیک و کمردرد در یک فرد به وضعیت او بستگی دارد. برای تشخیص علت درد، پزشک ارتوپد سابقه خانوادگی بیمار را بررسی می کند. او همچنین از بیمار سؤال می کند که درد از کجا شروع شده است.

همچنین پزشک معاینه فیزیکی برای تعیین علت درد بیمار انجام می دهد.

پزشک ممکن است از بیمار بخواهد تا تمرینات کششی انجام دهد تا مشخص کند کدام فعالیت‌ها باعث ایجاد درد می‌شوند. به همین دلیل ارتوپد فعالیت های زیر را می خواهد.

بیمار روی تخت دراز می کشد و پزشک یکی از پاها را بالا می آورد.

پس از معاینه فیزیکی بیمار، متخصص تست های تشخیصی از جمله تصویربرداری را برای تشخیص دقیق تر توصیه می کند.

آزمایش تصویربرداری به پزشک ارتوپد اجازه می دهد تا ستون فقرات را برای تعیین علت سیاتیک مشاهده کند و روش های درمانی را بر اساس شرایط فردی توصیه کند. اشعه ایکس ستون فقرات، ام آر آی و سی تی اسکن انواع تکنیک های تصویربرداری هستند که برای تشخیص آسیب این عصب استفاده می شوند.

یک پزشک متخصص ممکن است یک روش میلوگرام را توصیه کند که در آن یک رنگ خاص به نخاع فرد تزریق می شود. با استفاده از این روش پزشکان می توانند

تصاویر واضح تری از نخاع و اعصاب خود دریافت کنید.

درمان سیاتیک و کمردرد

هدف از درمان درد سیاتیک و کشاله ران کاهش درد فرد است و روش های مختلف درمان سیاتیک توسط پزشک متخصص تجویز خواهد شد.

پزشک با تشخیص علت این آسیب عصبی، روش های درمانی مناسب را برای بیمار در نظر می گیرد و برای تسکین درد و درمان این بیماری مشاوره می دهد. بیمار باید سعی کند به فعالیت های روزانه خود ادامه دهد و از دراز کشیدن در رختخواب و انجام فعالیت های روزانه خودداری کند، زیرا این فعالیت ها باعث افزایش درد می شود.

لازم به ذکر است که اگر فردی درمان به موقع انجام دهد، با درمان دارویی و درمان سبک عارضه برطرف می شود. درمان های سیاتیک و کمردرد عبارتند از:

1. درمان دارویی سیاتیک

داروهای توصیه شده برای درمان درد عصب سیاتیک و کشاله ران شامل داروهای غیراستروئیدی و شل کننده های عضلانی است. داروهای غیر استروئیدی به طور قابل توجهی تورم و التهاب را کاهش می دهند.

مسکن های ضد التهاب و غیر استروئیدی مانند آسپرین، ناپروکسن و ایبوپروفن بهترین داروها برای سیاتیک هستند. در برخی موارد افراد بدون نسخه از این دارو استفاده می کنند که مصرف آن تحت نظر پزشک توصیه می شود زیرا آسپرین در برخی افراد باعث بیماری و خونریزی می شود.

شل کننده های عضلانی شامل متوکاربامول، باکلوفن و تیزانیدین هستند که با کاهش فشاری که ماهیچه ها بر عصب سیاتیک وارد می کنند، درد و ناراحتی را کاهش می دهند.

در مواردی که NSAID ها درد را تسکین نمی دهند، پزشک از مسکن های قوی برای درد سیاتیک و روده استفاده می کند. داروهای ضد تشنج مانند گاباپنتین و پره گابالین انتقال درد به نخاع را کاهش داده و در درمان درد سیاتیک موثر هستند.

اما باید توجه داشت که این داروها باید زیر نظر پزشک مصرف شوند، زیرا مصرف خودسرانه آنها می تواند عوارضی مانند فلج ایجاد کند.

لوله دارویی برای سیاتیک

برای درد سیاتیک و کشاله ران، تزریق کورتیکواستروئید در اطراف ریشه عصبی می تواند مفید باشد و درد ناشی از تحریک اعصاب را تسکین دهد. البته باید در نظر داشت که کورتون عوارض زیادی دارد و لازم است از تزریق پشت سر هم و به مدت طولانی استفاده نشود.

پماد

پمادهای موضعی مانند متیل سالیسیلات، منتول، ترولامین سالیسیلات، کپسایسین و کانابیدیول برای تسکین درد توصیه می شود. اما بهتر است قبل از استفاده از پماد یا سایر داروها با پزشک خود مشورت کنید.

2. کمبود

یکی از روش های فیزیوتراپی توصیه شده برای درمان درد سیاتیک و کشاله ران، قرار دادن عصب سیاتیک است. البته این روش برای همه افراد کاربرد ندارد و حتی در مواردی این روش با ایجاد فشار مضاعف می تواند باعث افزایش درد شود. بنابراین نباید بدون مشورت پزشک از این روش استفاده کرد.

درمان های خانگی برای سیاتیک و کمردرد

تسکین درد سیاتیک با کمپرس سرد: برای تسکین درد می توان از کمپرس سرد استفاده کرد. یک بسته یخ یا یک بسته سبزیجات یخ زده را در یک حوله بپیچید و آن را چند بار در روز روی ناحیه آسیب دیده بمالید تا تورم کاهش یابد و درد کاهش یابد.

کمپرس گرم: استفاده از کمپرس گرم نیز می تواند در کاهش تورم موثر باشد. یخ برای چند روز اول و کمپرس گرم بعد از دو یا سه روز توصیه می شود.

به طور منظم ورزش کنید: هر چه فرد بیشتر انجام دهد، اندورفین بیشتری در بدن ترشح می شود تا درد را کاهش دهد. پزشکان فعالیت های آسان و ایمن مانند شنا و دوچرخه سواری منظم را برای تسکین درد سیاتیک توصیه می کنند.

پس از کاهش درد، ورزش منظم، از جمله ورزش های هوازی، برای کاهش خطر مشکلات کمر و درد در آینده مفید است. یوگا و پیلاتس نیز برای سیاتیک بسیار توصیه می شود.

سرکه سیب: توصیه می شود قبل از رفتن به رختخواب، سرکه سیب و نمک را در یک کاسه آب گرم بریزید و پاهای خود را به مدت 10 تا 15 دقیقه در آن کاسه قرار دهید. همچنین پاهای خود را در طول شب گرم نگه دارید. اگر این روش را 3 یا 4 بار در هفته تکرار کنید، درد به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

طب مکمل در درمان سیاتیک.

در طب مکمل، روش های مختلفی برای درمان مشکلات سیاتیک وجود دارد، از جمله:

طب سوزنی یک روش پزشکی است که شامل قرار دادن سوزن در نقاط کلیدی بدن برای درمان سیاتیک و کمردرد است که توسط پزشک مکمل انجام می شود.

یک روش درمانی یا طب مکمل ماساژ است که برای کاهش فشار و درد بسیار توصیه می شود.

5. درمان

فیزیولوژیست برنامه ورزشی روزانه را با توجه به شرایط فردی بیمار توصیه می کند که باعث کاهش فشار روی عصب سیاتیک و تقویت عضلات و در نتیجه درمان درد سیاتیک می شود.

عمل جراحی

جراحی توسط بهترین جراح لگن درمان قطعی سیاتیک و درد کلیه است و در موارد سیاتیک مزمن و دیر بهبودی بیماران توصیه می شود. البته متخصصان ابتدا روش ها و داروهای غیر تهاجمی را تجویز می کنند و در صورت عدم درمان درد با این روش ها، جراحی به عنوان آخرین راه حل مورد استفاده قرار می گیرد.


به عنوان مثال، اگر سیاتیک باعث از دست دادن کنترل روده و معده شود، ممکن است در اسرع وقت جراحی لازم باشد.

وضعیت بیمار در انتخاب نوع عمل جراحی تاثیرگذار است. جراحی عصب سیاتیک شامل:

عمل دیسککتومی

در شرایطی که علت درد سیاتیک بیرون زدگی دیسک یا ستون فقرات باشد، متخصص دیسک را از موقعیت خود خارج می کند تا درد را از بین ببرد و فشار روی عصب سیاتیک را کاهش دهد.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی با انجام حرکات با دامنه خاص برای کاهش درد سیاتیک و درمان سیاتیک و کمردرد با کاهش فشار روی اعصاب عمل می کند.

ایجاد یک برنامه ورزشی که شامل تمرینات هوازی برای افزایش انعطاف پذیری در عضلات و تمرینات هوازی مانند پیاده روی باشد می تواند کمک کننده باشد. همچنین، درمانگر می تواند به افراد توصیه کند ورزش هایی برای تقویت عضلات پشت، شکم و پاها انجام دهند.

ماساژ بافت عمیق: این روش برای از بین بردن اسپاسم عضلانی در پشت و گردن و همچنین سایر قسمت های بدن استفاده می شود که می تواند فشار روی عصب سیاتیک و ریشه های عصبی مرتبط با آن را کاهش دهد.

گرما و سرما درمانی: استفاده از گرما درمانی باعث افزایش جریان خون در نواحی آسیب دیده می شود. در نتیجه با افزایش جریان خون، اکسیژن و مواد مغذی ضروری به قسمت های ضروری بدن می رسد. به عنوان مثال، استفاده از آب گرم روی عضله پیریفورمیس می تواند در کاهش اسپاسم عضلانی که باعث درد سیاتیک می شود، موثر باشد.

سرما درمانی سیستم گردش خون بدن را کند می کند و بنابراین در کاهش التهاب، اسپاسم عضلانی و درد موثر است. در برخی موارد فیزیوتراپیست از این روش ها در درمان بیمار استفاده می کند یا جایگزینی آنها را پیشنهاد می کند.

تحریک الکتریکی عصب: در این روش ماهیچه ها از طریق پوست تحریک می شوند. دستگاه های بزرگتر نیز توسط دست درمانگران، فیزیوتراپ ها و متخصصان توانبخشی برای درمان درد سیاتیک استفاده می شود.

امواج اولتراسوند: در این روش درد بیماران مبتلا به سیاتیک کاهش یافته و با امواج اولتراسوند درمان می شود تا به عضلات عمقی بدن برسد و گرمای لازم برای بهبود جریان خون ایجاد شود. . افزایش گردش خون در بدن می تواند در کاهش گرفتگی، اسپاسم، تورم، سفتی و درد عضلانی موثر باشد.