سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گفتار درمانی چیست؟

نظر


وقتی از او پرسیدند گفتار درمانی چیست؟ ممکن است به لکنت یا مشکل در نوشتن حرف S فکر کنیم. اگرچه این دو اختلال نیز بخشی از حوزه گفتار درمانی است، اما فعالیت های گسترده ای دارد.

یا پس از شنیدن نام گفتار درمانی فکر می کنند که این رشته از طریق گفتار با افراد رفتار می کند و باید مانند روانشناسی باشد. در حالی که در این زمینه، گفتار را پردازش می کنند! این بدان معنی است که هر گونه مشکل در گفتار ارزیابی و درمان می شود. بیایید نگاهی دقیق تر به این رشته، زمینه فعالیت و غیره داشته باشیم و گفتار درمانی چیست؟ پاسخ های کامل بدهید.

گفتار درمانی چیست؟

گفتار درمانی چیست؟

گفتار درمانی یا آسیب شناسی گفتار و زبان شاخه ای از توانبخشی است که به آسیب شناسی اختلالات گفتار و زبان می پردازد. در واقع، گفتار و زبان (ما در مورد تفاوت گفتار و زبان بحث کردیم) بخش بسیار مهمی از برقراری ارتباط با دیگران است.

سایر زمینه های توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، ارتوپدی فنی، شنوایی شناسی و بینایی سنجی است. هدف همه کسانی که در زمینه توانبخشی فعالیت می کنند، استفاده از بالاترین پتانسیل فرد معلول برای بهبود شرایط زندگی فردی و اجتماعی فرد است. بنابراین، گاهی هدف، درمان کامل با فرد معلول نیست; در عوض سعی کنید از توانایی های خود بهترین استفاده را ببرید.

گفتار درمانگر کیست؟

گفتار درمانگر چیست؟

آسیب شناس گفتار یا آسیب شناس گفتار فردی است که اختلالات مربوط به گفتار، زبان و بلع را ارزیابی، تشخیص و درمان می کند. در واقع گفتار درمانی گفتگوی بین یک درمانگر است. همانطور که در بالا ذکر شد، بخشی از ارتباطات گفتگو است. ما می توانیم از طریق خواندن و نوشتن، حرکات بدن، حالات چهره و حتی تماس چشمی با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم.

بنابراین، فعالیت گفتار درمانگر محدود به "گفتار" نیست، زیرا برای بسیاری از افرادی که به دلیل آسیب مغزی یا آسیب به اندام های صورت (مانند قطع یا فلج عضله زبان) نمی توانند صحبت کنند، اتفاق می افتد. افراد نباید از ارتباط محروم شوند.

در اینجا نیاز به برقراری ارتباط حتی با روش های جبرانی آشکار می شود. همچنین در مواردی اگر فردی غیر از زبان در سایر روش های ارتباطی مانند زبان بدن، تماس چشمی و ... ضعیف باشد، می تواند به گفتار درمانگر مراجعه کند.

از سوی دیگر، از آنجایی که وی از آناتومی و فیزیولوژی زبان، دهان، گلو و غیره آگاهی دارد، در قسمت بلعیدن و کمک به کودکان یا بزرگسالانی که در بلع و غذا خوردن مشکل دارند نیز فعالیت می کند.

بسته به مشکل مشتری، گفتاردرمانگران ممکن است با متخصصان مغز و اعصاب، متخصصین اطفال، گوش و حلق و بینی، روانپزشکان، روانشناسان، شنوایی شناسان، کاردرمانگران ذهنی و فیزیکی، فیزیوتراپیست ها، معلمان مدرسه (برای کودکان در سن مدرسه) و پرستاران کار کنند. بیمارستان) باید ارتباط و درمان چند وجهی را ارائه دهد تا مؤثرتر باشد.

و در بسیاری از موارد علاوه بر درمان مستقیم بیماری فرد، محیط زندگی فرد را اصلاح و بهبود می بخشد تا شرایط مطلوب تری برای بهبودی فرد ایجاد کند. به عنوان مثال، با توصیه هایی که به مادر و معلم مدرسه می شود، می توان به کودک مبتلا به لکنت بهترین شرایط را برای توقف سریع لکنت داد.

تفاوت بین گفتار و زبان چیست؟

تفاوت بین گفتار و زبان چیست؟

در واقع وقتی صحبت می کنیم بخشی از فرآیند گفتار در مغز ما انجام می شود (مثلا انتخاب کلمات، عبارات و ...) که یک فرآیند ذهنی، زبانی است و بخشی از آن توسط ریه ها، ماهیچه ها انجام می شود. . حنجره، لب ها و ماهیچه های زبان و... صداها و کلماتی تولید می کنند که بخشی از گفتار هستند.

چه کسانی به گفتار درمانی نیاز دارند؟

به طور کلی، هر فردی (در هر سنی) که در برقراری ارتباط به خصوص در گفتار و زبان مشکل دارد، باید به یک گفتار درمانگر مراجعه کند. البته توانایی برقراری ارتباط در کودکان زیر 6 سال بر اساس سن مشخص می شود.

افراد مبتلا به لکنت، افراد دارای مشکلات گفتاری، افراد اوتیستیک، افراد دارای عقب ماندگی ذهنی، افراد دارای مشکلات خواندن و نوشتن و ریاضی، افراد مبتلا به دیس آرتری و آپراکسی، افراد دارای کم شنوایی، افراد دارای شکاف کام و لب، افراد مبتلا به اختلالات صدا (مثلاً. (مانند گرفتگی صدا)، افراد مبتلا به سرطان حنجره یا سرطان زبان یا سرطان گلو، کودکان مبتلا به تأخیر گفتار و گفتار و تأخیر گفتار، افراد مبتلا به آسیب مغزی (مانند سکته مغزی، تومور مغزی، ضربه مغزی، زوال عقل) و غیره ب. ) با مشکلات گفتار، زبان و بلع، بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس، بیماران پارکینسون، بیماران ALS، مبتلایان به اختلالات گفتاری به دلیل مشکلات تنفسی، نوزادانی که نارس یا با بیماری های خاص به دنیا آمده اند و مشکل در مکیدن و بلع شیر دارند، افراد مبتلا به بیش فعالی کودک، داون افراد مبتلا به سندرم و سایر سندرم ها مانند سندرم ویلیامز و دیگران. آنها باید برای ارزیابی و درمان به گفتار درمانگر ارجاع داده شوند.

مراجعین باید توجه داشته باشند که برخی از مداخلات گفتار درمانی بسته به شرایط بیمار ممکن است برای دستیابی به نتایج بیشتر طول بکشد و ادامه درمان شرط لازم برای مشاهده پیشرفت است.

گفتار درمانی برای کودکان

گفتار درمانی در کودکان

دوران کودکی و کودکی دوران بسیار حساسی است! اختلالاتی که در این دوره ظاهر می شوند در صورت عدم درمان می توانند در آینده پیچیده تر شوند و عواقب آنها عمیق تر شود. از سوی دیگر، به دلیل انعطاف پذیری مغز، بسیاری از این اختلالات را می توان آسانتر، سریعتر و موثرتر درمان کرد.

بیشتر مشکلات گفتاری و زبانی ریشه در مغز دارد. این اختلالات می تواند در نتیجه مشکلات متابولیک، ژنتیک، سندرم ها، تروما و آسیب مغزی و حتی در نتیجه عادات یا روش های اشتباه فرزندپروری ایجاد شود. بنابراین اهمیت درمان و مشاوره مستقیم والدین برای بهبود روش فرزندپروری مشخص می شود.

اغلب دیده می شود که والدین با وجود مشکلات گفتاری فرزند خود را نمی پذیرند (مثلاً کودک 4 ساله در حد یک کودک یک ساله صحبت می کند). و خودشان را توجیه می کنند که دیگر برای حرف زدنشان دیر شده است!

توجه داشته باشید که وراثت موضوع مهمی در رشد کودک است، اما با به تاخیر انداختن درمان، فرصت بهبودی کودکان را از بین می بریم. همانطور که در قسمت بعدی می بینید و می بینید بسیاری از این اختلالات به دلیل عدم درمان به بزرگسالی می رسند و کودک در این چند سال زندگی با این اختلال آسیب های روحی و روانی زیادی را متحمل می شود. اگر همه با رشد طبیعی درمان می شدند، هیچ بزرگسال مبتلا به اختلال وجود نداشت!

بنابراین، توصیه می کنیم حداقل برای ارزیابی به یک گفتار درمانگر مراجعه کنید. گفتار درمانگر سوابق خانوادگی و تمامی سوالات لازم را بررسی می کند و در صورت نیاز به مداخله درمانی برنامه درمانی مناسبی را به شما ارائه می دهد و در صورت عدم وجود مشکل در رشد کودک می توانید با آن کودک را تربیت کنید. آسان تر.

گفتار درمانی در بزرگسالان

گفتار درمانی برای بزرگسالان

همانطور که در مشکلات مختلف ذکر شد، بسیاری از این مشکلات می توانند در بزرگسالان ایجاد شوند و یا از دوران کودکی به دنبال آن باشند. به عنوان بزرگسالانی که مشکلات آشکاری دارند، از کودکی چیزهای متفاوتی می گویند و آنها را به بزرگسالی منتقل می کنند. یا گفتار که از دوران کودکی با انسان بوده، آسیب های زیادی به موقعیت اجتماعی او وارد می کند. و بسیاری از اختلالات دیگر مانند مشکلات صدا، دریافت، ارتباط و ...

یکی از دلایل اهمیت درمان در بزرگسالی این است که اگر مشکلات رشدی از دوران کودکی به عنوان خود حل شونده تلقی شود، هیچ کس نباید در بزرگسالی دچار مشکل شود! در این دوره، مهم است که مشکلات گفتاری و ارتباطی رخ ندهد زیرا افراد خود را برای مسئولیت های اجتماعی آماده می کنند و در کار مستقر می شوند.

به عنوان مثال، فردی که لکنت زبان دارد ممکن است برای یافتن شغل، برقراری ارتباط روزانه، ازدواج یا حتی خرید از خواربار فروشی مشکل داشته باشد. به همین دلیل بسیار مهم است که فرد برای دریافت برنامه درمانی مناسب به گفتار درمانگر مراجعه کند.

مقاله کامل: https://payju.ir/content/لیست-مراکز-گفتار-درمانی-در-شیراز