سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طرز تهیه کتلت شیرازی

نظر


غذاهای شیرازی که به آن غذای شیرازی نیز می گویند یکی از غذاهای لذیذ و سنتی ایران است. این کلوچه خوشمزه که اصالتاً اهل شهر شیراز است به بازار بازار نیز معروف است. جالب اینجاست که کتلت شیرازی با سیب زمینی درست می شود و برخلاف کتلت های معروف ایرانی، گوشت چرخ کرده و مرغ ندارد. این سیب زمینی خوشمزه ظاهر بیرونی دارد و شباهت زیادی به نارگیل سیب زمینی دارد. البته برای آموزش کامل آشپزی و طرز تهیه کوفته شیرازی به این غذای لذیذ گوشت قرمز یا مرغ اضافه می کنند، در سایت دانش چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای 4 نفر

3 عدد سیب زمینی بزرگ

1 لیوان آب

20 گرم مانا شا

آرد گندم 1 پیمانه کوسه ماهی

1 عدد پیاز متوسط

2 اوس

4 قاشق غذاخوری آرد نان

نمک و فلفل سیاه زیاد

زردچوبه و روغن کافی

طرز تهیه چوخه شیراز

سطح اول

برای تهیه کتلت های شیرازی خوشمزه ابتدا سیب زمینی ها را در قابلمه مناسبی با 2 تا 3 لیوان آب بریزید سپس کمی نمک بزنید و سیب زمینی ها را سریع روی حرارت متوسط ??بپزید.

بخش دوم

در این مرحله سیب زمینی ها را از قابلمه خارج کنید. سپس سیب زمینی ها را در ظرف مناسبی بریزید و با گوشت کوب کاملا له کنید تا کاملا شبیه پوره سیب زمینی شود.

طرز تهیه شیرازی

حالا تابه مناسبی را روی آتش می گذاریم و آب به همراه کره را داخل تابه اضافه می کنیم. بعد از اینکه کره کاملا آب شد، کمی زردچوبه را به همراه آرد داخل تابه اضافه می کنیم و مواد را مدام نگه می داریم.

مرحله چهارم

در این مرحله حرارت زیر تابه را کم کرده و مواد را با هم مخلوط می کنیم تا خمیر یکدستی جمع شود. بعد از اینکه خمیر جمع شد و به مدت 2 الی 3 دقیقه روی حرارت ملایم بپزید و با قاشق باز کنید و ببندید.

مرحله پنجم

حالا خمیر را کنار بگذارید تا خنک شود، سپس خمیر را با آرد، تخم مرغ و کمی نمک و فلفل سیاه در ظرفی با پوره سیب زمینی بریزید. هنگام هم زدن همه مواد باید سرد باشند.

طرز تهیه استیک شیرازی

در این مرحله پیاز را با رنده ریز بمالید و سپس با دست آب اضافی آن را بگیرید. سپس پیاز رنده شده را به سایر مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا یکدست شوند.

دینجی اتاپ هفتم

حالا یک تابه مناسب را روی آتش بگذارید و کمی روغن اضافه کنید. در این فاصله یک کاسه آب جلوی خود می گذاریم. بعد از داغ شدن روغن دست ها را در آب می گذاریم تا کتلت ها به دست نچسبند.

مرحله هشتم

مقداری از مواد کتلت را به اندازه نارنگی بردارید و با دست به شکل گرد یا الماس در آورید و وسط آن را با چاقو یک شکاف ایجاد کنید و وقتی وسط آن پخته شد به آرامی در روغن داغ سرخ کنید.

طرز تهیه کتلت شیرازی

نکته مهم در سرخ کردن کتلت شیرازی این است که بهتر است آن را روی حرارت زیاد سرخ کنید زیرا روغن کمتری به خود جذب می کند و تردتر می شود. بعد از اینکه کتلت ها یک طرف سرخ شدند، آن ها را عوض می کنیم.

مرحله دهم

در این مرحله کتلت های سرخ شده را روی حوله می چینیم و چربی اضافی آن را کاملا جدا می کنیم و سپس در ظرف مورد نظر می چینیم و با نان و مخلفات دیگر سرو می کنیم.

مراجعه به منبع: https://bepazeem.com/recipes/طرز-تهیه-کتلت