سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هر آنچه که باید قبل از خرید مانیتور گیمینگ بدانید

نظر


یک سیستم مناسب بدون استفاده از نمایشگر قدرتمند با قابلیت های مناسب نمی تواند تجربه بصری فوق العاده ای را در هنگام ویرایش، تماشای فیلم و عکس و به خصوص هنگام بازی به ما بدهد. با این حال، هنگام انتخاب و خرید نمایشگرها، ویژگی‌ها، اصطلاحات جدید و فناوری‌های متفاوت زیادی پیدا می‌کنیم که انتخاب را برای ما دشوارتر می‌کند.

با توجه به افزایش قیمت ها و کاهش موجودی مانیتورهای مارک دار در بازار ایران، تهیه این قلم ها برای مصرف کنندگان بسیار سخت شده است. بنابراین در این مقاله قصد داریم به توضیح و بررسی عوامل مهم خرید این صفحه نمایش ها بپردازیم. در نهایت بیایید بهترین ویژگی ها را برای خرید مانیتور گیمینگ انتخاب کنیم.

امکان تصویر

اولین و مهم ترین فاکتوری که در انتخاب و خرید مانیتور گیمینگ مناسب برای بازی در نظر می گیریم رزولوشن نمایندگی رسمی ایسوس است. رزولوشن اصطلاحی است که برای توصیف تعداد پیکسل های هر صفحه استفاده می شود. این مقدار که اغلب به عنوان یک جفت اعداد زوج استفاده می شود، نشان می دهد که چند پیکسل در صفحه مورد نظر وجود دارد.

اساسا رزولوشن معیاری برای سنجش وضوح و کیفیت یک تصویر است. وضوح بالاتر به معنای تعداد پیکسل بیشتر است. این به نوبه خود به معنای جزئیات بهتر تصویر و وضوح تصویر بالاتر است. مانیتورهای گیمینگ امروزی معمولاً دارای رزولوشن 1080p (Full HD)، 1440p (QHD/2K) و 2160p (UHD/4K) هستند.

بزرگترین مانعی که اکثر گیمرها را از وضوح QHD و UHD دور نگه می دارد، محدودیت های سخت افزاری است. با این حال، QHD به آرامی در حال تبدیل شدن به استاندارد جدید و رایج است. بنابراین، قبل از تصمیم گیری در مورد وضوح ایده آل، باید قدرت پردازش کارت گرافیک (GPU) خود را در نظر بگیرید.

اندازه صفحه نمایش

اندازه صفحه نمایش مانیتور چندان مهم نیست، اندازه ای که انتخاب می کنید کاملاً به شما بستگی دارد. با این حال، اگر به دنبال تهیه یک مانیتور 1080p هستید، بهتر است به سراغ چیزی بزرگتر از 24 اینچ نروید، زیرا تراکم پیکسلی پایین تجربه ضعیفی را برای شما به ارمغان می آورد. با این حال، اندازه‌های مانیتور باقی‌مانده 21 تا 27 اینچ، تعادل بهتری از وضوح و راحتی بازی را به شما می‌دهند.

تفاوت بین نمایشگرهای LED و LCD چیست؟

LCD (LCD) که کلمات کلیدی عبارت نمایشگر کریستال مایع است، به عنوان نمایشگر کریستال مایع شناخته می شود. صفحات LCD لایه های نازکی از کریستال مایع هستند که بین الکترود و فیلتر قرار می گیرند و با اعمال ولتاژ حرکت می کنند و مسیر نور را برای نمایش تصویر باز می کنند.

نور پس زمینه یکی از مهم ترین قطعات پازل LCD است. بدون آن نمی توانید چیزی را ببینید. به طور خاص، مانیتورهای LCD مجهز به نور پس‌زمینه یا نور پس‌زمینه صفحه‌نمایش هستند که نور مهمی را برای سایر صفحه‌ها فراهم می‌کند. به این ترتیب ما قادر به دیدن تصویر خواهیم بود.

نور پس زمینه جایی است که تفاوت اصلی بین LED و LCD تعریف می شود. پنل های LCD از یک لامپ فلورسنت کاتد سرد (CCFL) به عنوان منبع نور استفاده می کنند. در عین حال، ال‌ای‌دی‌ها شبیه به ال‌سی‌دی‌ها هستند که به‌جای لامپ‌های فلورسنت، از LED یا دیودهای ساطع نور به عنوان منبع نور استفاده می‌کنند.

صفحه نمایش LED همان LCD روش نور پس زمینه است که بالاترین روشنایی تصویر و دقت رنگ را ارائه می دهد. مانیتور LED به دلیل استفاده از دیودهای ساطع کننده نور، روشن و طبیعی است و رنگ مشکی را به بهترین شکل نمایش می دهد. این مانیتورها قدرت کمتری دارند و طول عمر بیشتری دارند که ارزش آنها را افزایش می دهد.

پنل های نمایشگر

شاید اگر تا به امروز جزییات پنل های نمایشگر را به قصد خرید جستجو کرده باشید، دسته بندی های متنوع و طولانی را دیده باشید. اما نمایشگرهای امروزی اغلب با پنل های TN (به اختصار Twisted Nematic)، IPS (به اختصار n-Plane Switching) و البته VA (به اختصار Vertical Alignment) تولید می شوند.

بدون پرداختن به جزئیات فنی این دو، می توان گفت که پنل های IPS ظاهر بصری بهتری را ارائه می دهند. این به معنای بازتولید رنگ واضح تر و دقیق تر و دید بهتر است. این گروه مانیتور به دلیل دقت رنگ بالا انتخاب اول هنرمندان و تمامی کسانی است که با نور و رنگ کار می کنند.

این صفحه نمایش ها به دلیل قیمت بسیار بالا برای همه گیمرها مناسب نیستند. اگر به بازی‌های چندنفره آنلاین علاقه دارید، برای نرخ تازه‌سازی IPS بالاتر نیز هزینه بیشتری پرداخت خواهید کرد.

آنها با پنل های TN روبرو هستند که دقت رنگ و زاویه دید بسیار ضعیفی دارند. بزرگترین مزیت پنل های TN این است که زمان پاسخگویی سریع تری را نسبت به پنل های IPS پشتیبانی می کنند. با این حال، پانل های TN به دلیل مقرون به صرفه بودن هنوز به طور گسترده تولید می شوند. پنل های VA نیز فناوری مشابه اما جدیدتری نسبت به TN دارند. این مانیتورها نسبت به مانیتورهای IPS سرعت پاسخگویی بالاتری دارند.

کدام مانیتور برای بازی مناسب است؟

اگر به دقت رنگ ها خیلی حساس نیستید و بازی های چند نفره را به صورت آنلاین انجام می دهید، دریافت صفحه نمایش با پنل TN گزینه ای ارزان و معقول است. این پنل ها سرعت پاسخگویی و نرخ تازه سازی خوبی دارند و برای گیمرها مناسب هستند. با این حال، این قدیمی ترین فناوری در بین تخته ها است و امروزه کمتر از گذشته تولید می شود.

با این حال، اگر می توانید بیشتر هزینه کنید و به دقت رنگ اهمیت می دهید، به خرید صفحه نمایش با پنل IPS فکر کنید. این نمایشگرها نرخ پاسخگویی پایینی دارند. اگر می خواهید مانیتوری با پنل IPS و سرعت پاسخگویی بالا تهیه کنید، باید هزینه بیشتری بپردازید.

اما نمی توانم بگویم کدام فناوری LCD بهترین است. هر کدام از این پنل ها نقاط قوت و ضعف خود را دارند. شما باید مانیتور مناسب را با توجه به نیاز و بودجه خود پیکربندی کنید. با توجه به این لیست و بنا به صلاحدید ما؛ VA Monitor Panel یک گزینه بازی و تجاری در بازار ایران است.

نرخ نوسازی تصویر

نرخ تازه سازی یک مانیتور که بر حسب فرکانس (Hz/Hz) اندازه گیری می شود، تعداد دفعات به روز رسانی مانیتور در ثانیه است. این ویژگی همچنین تعیین می کند که مانیتور قادر به نمایش چند فریم در ثانیه است. البته نرخ رفرش را نباید با نرخ فریم که عاملی برای سرعت پردازش خروجی کارت گرافیک است اشتباه گرفت.

نکته مهم این است که اگر کارت گرافیک (GPU) شما برای نمایش فریم های زیادی در ثانیه قدرت کافی نداشته باشد، نرخ تازه سازی بالا فایده ای ندارد. بنابراین، قبل از اینکه تصمیم به خرید مانیتور 144 یا 240 هرتز بگیرید، مطمئن شوید که کارت گرافیک شما می تواند بازی های مورد نظر شما را با این نرخ فریم بالا اجرا کند.

زمان پاسخ

زمان پاسخگویی زمانی است که طول می کشد تا مانیتور از یک رنگ به رنگ دیگر تغییر کند. این پاسخ اغلب به عنوان تغییر رنگ از سیاه به سفید و بازگشت به سیاه در عرض چند میلی ثانیه اندازه گیری می شود. به طور معمول زمان پاسخ LCD کمتر از 10 میلی ثانیه است.

اساسا، هر چه زمان پاسخ  کمتر باشد؛ هر چه حرکات دوربین نرم تر باشد. از سوی دیگر، زمان پاسخ‌دهی بالا باعث تاری حرکت می‌شود، زیرا پیکسل‌ها زمان کافی برای تغییر بین رنگ‌ها در طول حرکات سریع دوربین ندارند.

در حال حاضر، هر دو پنل TN و VA از زمان پاسخ دهی یک میلی ثانیه پشتیبانی می کنند. در عین حال پنل های IPS با زمان پاسخگویی کمتر از 3 میلی ثانیه بسیار محدود و گران هستند. کدام یک را انتخاب می کنید بستگی به انتظار شما از یک مانیتور بازی دارد. با این حال، اگر به بازی های چند نفره آنلاین علاقه دارید، به خاطر داشته باشید که مانیتوری با زمان پاسخ دهی پایین گزینه بهتری خواهد بود.

نور را نظارت کنید

وقتی از روشنایی صحبت می کنیم، در واقع منظورمان روشن ترین نور سفیدی است که صفحه نمایش می تواند تولید کند. نمایشگرهای روشن تر در مناطق روشن و در زوایای مختلف بهتر عمل می کنند. این نقطه بر حسب شمع در هر متر مربع (cd/m2) یا شب اندازه گیری می شود.

به طور کلی، روشنایی توصیه شده نور در اتاق خواب 120 تا 150 نیت است. اما می توانید آن را با توجه به نیاز خود از طریق گزینه های نمایش یا نمایش صفحه نمایش تغییر دهید. مانیتورهای گرانتر نیز از 300 تا 350 شمع در هر متر مربع استفاده می کنند. اما برای استفاده از مانیتور گیمینگ با روشنایی 250 نیت کافی است.

نسبت کنتراست

نسبت کنتراست یکی از ویژگی های یک تصویر است که عملاً نسبت روشنایی روشن ترین رنگ قابل نمایش بر روی مانیتور را به تیره ترین رنگ قابل نمایش (مشکی) بیان می کند. هر چه نسبت کنتراست بیشتر باشد، عمق رنگ سیاه و روشنایی رنگ سفید بهتر است.

در واقع، تصاویر روی صفحه نمایش با کنتراست بالا با وضوح بیشتر و با دقت رنگ بیشتری نمایش داده می شوند. نسبت کنتراست صفحه نمایش های TN و IPS به طور کلی کمتر از پنل های VA است. با توجه به این دسته از تجهیزات، نسبت کنتراست گاهی اوقات به 3000:1 یا بالاتر می رسد.

مانیتور بازی تخت یا منحنی؟

برای تعدادی از مانیتورها و صفحه های تخت، آنها تنها گزینه های موجود در بازار بودند. اما نمایشگرهای خمیده به لطف تلاش های ال جی در سال 2014 به بازار عمومی عرضه شدند. این دسته از مانیتورها به دلیل طراحی و ساخت منحصربفردشان قیمت های بالاتری داشتند. به همین دلیل، آنها انتخاب اول برای همه کاربران، به خصوص بازی های مقرون به صرفه نبودند.

اما اخیرا این دسته از دستگاه ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته و ارزان شده اند. دنیای اطراف ما مسطح نیست، بنابراین مانیتورهای منحنی، دنیای سه بعدی را بهتر از مانیتورهای تخت نشان می دهند. شما همچنان روی یک مانیتور بازی می کنید، اما انحنای مانیتور به ایجاد توهمات بصری کمک می کند که در نهایت تجربه بازی را حتی فراگیرتر می کند.

به همین دلیل نمایشگرهای نقره ای در سینماها به صورت منحنی طراحی می شوند و در حالی که بسیاری از شرکت ها تمایل به ساخت تلویزیون های منحنی دارند، تاثیر انحنای مانیتورها به دلیل اندازه و موقعیت خاص آن در خانه بهتر است.

درجه انحنای مانیتور

با کج کردن مانیتور، تمام تصاویری که می بینید یک فاصله با چشمان شما فاصله دارند. این بدان معنی است که چشم ها کمتر کار می کنند و نیازی به تنظیم بین فواصل مختلف ندارند و در نتیجه خستگی چشم کمتر می شود. اگر با نگاه طولانی مدت به دستگاه دچار سردرد شوید، دستگاه خمیده از شدت و دفعات سردرد می کاهد.

تطبیق رنگ از زوایای دید مختلف یکی دیگر از مزایای نمایشگرهای خمیده است و یک نمایشگر منحنی کوچک میدان دید وسیع تری نسبت به صفحه نمایش تخت خواهد داشت. از نظر فیزیکی، این مانیتورها تفاوت چندانی با طرح های تخت ندارند. تنها تفاوت عمده فیزیکی و فنی با مدل های استاندارد، عنصر صفحه است.

درجه انحنای مانیتورها با R (به اختصار Radius) یعنی شعاع اندازه گیری می شود که بر حسب میلی متر اندازه گیری می شود. مانیتورهای منحنی امروزه معمولاً دارای این سه درجه انحنا هستند: 1800، 3000 و 4000. هرچه این عدد کمتر باشد، انحنای پایه بیشتر است.

مانیتورهای منحنی در کوچکترین اندازه 24 اینچی عرضه می شوند. اما اگر قصد خرید این نوع مانیتور را دارید، بهتر است به سراغ سایز بزرگتر از 32 اینچ به بالا بروید. این مهم است زیرا وقتی یک منحنی روی صفحه اعمال می شود، صفحه نمایش کوچکتر به نظر می رسد.

اتصالات مانیتور بازی

امروزه مانیتورهای بازی مدرن از اتصالات ورودی و خروجی زیر پشتیبانی می کنند:

پورت DisplayPort 1.4: یک رابط دیجیتالی است که سیگنال های صوتی و تصویری را با کیفیت بالا منتقل می کند.

پورت HDMI 1.4 / 2.0. از نرخ رفرش رزولوشن بالاتر نسبت به DisplayPort پشتیبانی نمی کند، اما تقریباً به همان اندازه کارآمد است.

جک 5 میلی‌متری صدا: به‌عنوان روشی راحت‌تر برای اتصال هدفون یا بلندگوها به‌جای پشت مادربرد یا جلوی قاب، مستقیماً به مانیتور طراحی شده است.

علاوه بر این، مانیتور ممکن است یک ورودی صوتی 3.5 میلی متری و یک یا چند پورت USB از انواع مختلف داشته باشد. سپس پورت VGA و پورت DVI سری اول و دوم فناوری های اتصال مانیتور هستند که امروزه چندان مورد استفاده قرار نمی گیرند.

انواع دیگری از پیوندها وجود دارد که یک مرورگر می تواند شامل شود، اما موارد ذکر شده مهم ترین و مرتبط ترین آنها هستند. سازگاری تصویری/صوتی در مانیتورهای مدرن مشکلی نیست زیرا اکثر کارت‌های گرافیکی دارای یک یا چند پورت نمایشگر یا HDMI هستند که می‌توانند صدا را حمل کنند.

فناوری‌های G-Sync و FreeSync در مانیتورهای بازی

این دو فناوری به ترتیب توسط NVIDIA و AMD برای رفع پارگی صفحه نمایش نسل بعدی منتشر شده اند. این زمانی اتفاق می افتد که تعداد فریم های خروجی کارت گرافیک شما با مانیتور شما هماهنگ نباشد (معمولاً بیشتر).